Onderzoek en onderwijs zijn bij Theaterwetenschap sterk met elkaar verbonden.
Theater is in strikte zin een voorbijgaande gebeurtenis, die zich in het hier en
nu tussen mensen voltrekt. Daarom vergt onderzoek naar theater een
actualiserende én een historiserende kijk. Het onderzoek bevindt zich op het
snijvlak van geschiedenis (theater als immaterieel erfgoed) en actualiteit.
Aandachtsgebieden zijn theater en performance gelinkt aan processen van
globalisering op het gebied van esthetiek, politiek van beelden,
digitalisering, nieuwe dramaturgische strategieën en conflictstudies; de
geschiedenis van theater als audiovisueel medium in relatie tot
wetenschapsgeschiedenis en technologiegeschiedenis met betrekking tot de
spektakelcultuur van de 19e eeuw en Acoustic Theatres; theater en
educatie; publiek en receptie en de actualiteit en geschiedenis van theater in
Nederland.
Onderzoeksonderwerpen
- De uitdagingen van hedendaagse processen van globalisering voor theater als medium van gemeenschapsvorming t.o.v. nieuwe dramaturgische strategieën, (Boland, Van Heugten) esthetica en de politiek van beelden (Röttger, Jackob, Kersenboom), digitale media (Lint, Goeyens), performance in conflictzones (Bala).
- De historisering van spektakelcultuur t.o.v. de werking en mobiliteit van visuele technologieën in de 19. eeuw (Van Oostveldt, Röttger)
- Audiovisuele medialiteit van theater vanuit wetenschapshistorisch en technologisch perspectief (acoustic theatres, Tkaczyk) en media-historisch perspectief (Theater als medium van het zien, Röttger)
- Geschiedenis en actualiteit van theater in Nederland (Van der Zalm)
- Publiek en receptie (Eversmann)
- Theater en educatie (Dieleman)