Het beleidskader bevat algemene en specifieke richtlijnen voor verantwoord gebruik van GenAI in het onderwijs. Tegelijk biedt het ruimte aan faculteiten en opleidingen om het beleid te vertalen naar hun eigen onderwijspraktijk. GenAI vraagt immers om maatwerk: de impact en juiste toepassing verschilt per vakgebied.
Opleidingen worden opgeroepen om actief te onderzoeken welke rol GenAI kan (gaan) spelen binnen het curriculum, met het oog op de veranderende arbeidsmarkt in een wereld met GenAI. Ook wordt gestimuleerd om na te denken over GenAI als leerdoel op zich: studenten moeten leren kritisch en verantwoord met AI om te gaan.
Naast het beleidskader is een addendum opgesteld bij het bestaande kader toetsbeleid. Dit addendum biedt concrete handvatten voor de omgang met GenAI bij toetsen en examineren. Het helpt opleidingen risico’s en mogelijkheden in kaart te brengen en toetsvormen aan te passen waar nodig. Daarbij is en blijft het uitgangspunt dat studenten aantoonbaar zelfstandig leerdoelen moeten behalen.
Met dit beleid zetten we als universiteit de volgende stappen in de verantwoorde integratie van AI in ons onderwijs. We erkennen de kansen van GenAI, maar ook de risico’s. Dit kader helpt ons om zorgvuldig te navigeren tussen die twee.Rector magnificus Peter-Paul Verbeek
Dit kader beschrijft het UvA-beleid ten aanzien van Generatieve AI (GenAI) in het onderwijs. Daarbij worden centrale kaders en richtlijnen gegeven voor verantwoord gebruik van GenAI in het onderwijs op basis van de wetenschappelijke integriteit.Omdat de AI-ontwikkelingen blijven doorgaan, zal het UvA AI-beleid regelmatig herzien worden. Het meest recente beleid wordt hier telkens gepubliceerd en vervangt dan het vorige beleid.