Een speciaal ICTS-team ontwikkelt momenteel een eigen AI-omgeving voor de UvA: de UvA AI Chat. Deze is vergelijkbaar met ChatGPT, maar dan volledig in eigen beheer en speciaal ingericht voor en door de UvA. Hierdoor blijft alle input in beheer van de UvA, zijn we minder afhankelijk van big tech en kunnen we deze aanpassen naar eigen behoefte. Naar verwachting zal deze vanaf de start van het academisch jaar ’25-’26 beschikbaar zijn voor iedereen in het onderwijs.
AI wordt al op veel plekken gebruikt, vaak zonder bewustzijn van risico’s of nadelen. Daarom ontwikkelt de UvA een ‘AI-literacy-programma’ dat medewerkers en studenten helpt om AI bewust en vaardig toe te passen. Ook onderzoeken we de mogelijkheden voor een brede AI-awareness campagne en bieden we AI-trainingen en e-learnings aan.
De UvA past haar beleid continu aan om (Gen)AI op verantwoorde wijze te integreren. We zorgen ervoor dat het beleid aansluit bij de meest actuele Nederlandse en Europese regelgeving (zoals de AVG en de aankomende AI-verordening). Daarnaast stellen we ethische kaders op, en onderzoeken we hoe AI privacy-vriendelijk kan worden ingezet. Dit doen wij in samenwerking met andere universiteiten in Npuls verband, met UNL en binnen het LUNAI-netwerk.
Via hackathons, door Teaching & Learning Centers ondersteunde pilots, evenementen en toegepast onderzoek verkennen we hoe we GenAI het beste in onderwijs kunnen inzetten en wat werkt en wat niet. De inzichten die dit oplevert, gebruiken we om het beleid en andere initiatieven verder vorm te geven.
GenAI integreren is een grote transitie, daarom kiest de UvA ervoor om dat in fases te doen. Hierbij ligt eerst de focus op onderwijs in 2025 en daarna start een groter integraal programma waarin ook onderzoek en bedrijfsvoering worden meegenomen.
Met dit programma wil de UvA GenAI verantwoord inzetten, zodat onderwijs en onderzoek optimaal profiteren van de mogelijkheden van GenAI.
Vragen over het programmaplan? Neem contact op via aIinhetonderwijs@uva.nl.