Mark Boukes (PhD, 2015) is universitair hoofddocent aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op de duurzaamheid van de journalistiek in tijden van digitalisering, wantrouwen, polarisatie en economische druk. Hij heeft een sterke belangstelling voor het bredere media-ecosysteem, in het bijzonder hoe nieuwsproductie en -consumptie het democratisch leven vormgeven. Zijn werk bestrijkt uiteenlopende fenomenen, zoals wereldwijd mediavertrouwen, pluralisme, infotainment (met name politieke satire), economisch nieuws, media-effecten, publieke opinie en online burgerparticipatie.
Boukes is hoofdonderzoeker van de World Values Survey in Nederland en heeft ruime expertise in experimenteel onderzoek, surveyonderzoek, inhoudsanalyse en computationele sociale wetenschappen. Hij doceerde en coördineerde jarenlang vakken als Journalism & The Media en Research Methods Tailored to the Thesis.
Hij is lid van de Amsterdam Young Academy en maakt deel uit van de ethische toetsingscommissie (ERB) van de afdeling. Zijn wetenschappelijk werk is bekroond met meerdere prijzen en prestigieuze onderzoeksbeurzen, waaronder de Early Career Scholar Award (2022) van de International Communication Association en beurzen van NWO (NWO Veni, NWO Vidi, en NWO XS).
Boukes werkt nauw samen met niet-academische partners, zoals het Commissariaat voor de Media (CvdM), de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en toonaangevende nieuwsorganisaties (DPG, Mediahuis).