Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. M. (Marrit) van de Guchte

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Domain Specific Learning
Fotograaf: onbekend

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Profiel

    Marrit van de Guchte is an assistant professor in foreign language pedagogy and teacher trainer at the Graduate School of Child Development and Education of the University of Amsterdam. She holds a PhD in Educational Sciences of the University of Amsterdam. Her research interests are language development through task-based language teaching (TBLT), communicative grammar teaching and the use of digital interaction tools in the modern language classroom.

    As a teacher educator, educational researcher, and former teacher of German in secundary education, she tries to construct bridges between research and educational practice, and is committed to making a contribution to language teaching in the 21st century. 

    In the project Doeltaal Digitaal, foreign language teachers, researchers and teacher educators work together in a Community of Practice to investigate in which ways task-based synchronous online interaction can benefit foreign language secondary education. For this purpose, we 1) set up a community of practice (CoP) in which FL teachers and SLA researchers work together to train the use of online communication tools and to design and implement online communication tasks and 2) designed a study in which we compare the effects of video-, audio-, and text-chat on the quantity and quality of secondary school learners’ target language use during online task-based interaction and subsequent F2F oral interaction, as well as effects on learners’ affective states. On the website of the project Doeltaal Digitaal you can find online interaction-tasks (German, English, French), tutorials on how to implement online tasks in the FL classroom, and learner and teacher experiences. https://taalwijs.nu/doeltaal-digitaal/
    TAAL gewoon doen! is de podcast voor nieuwsgierige docenten moderne vreemde talen. In deze podcast gaan Marrit van de Guchte en Eline van Batenburg op zoek naar frisse en wetenschappelijk onderbouwde ideeën voor de lespraktijk. In elke aflevering bespreken ze een taaldidactisch idee vanuit het perspectief van de docent, de leerling en de onderzoeker. Na het beluisteren van de aflevering heb je weer volop ideeën voor de MVT-les! Te vinden op https://soundcloud.com/user-194650109 en Spotify
    Podcast Taal gewoon doen!
  • Publicaties

    2021

    • van de Guchte, M. (2021). Engaging pre-vocational learners in online task-based EFL interaction: a comparison of audio-, video- and text-chat interaction. Manuscript submitted for publication.
    • van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2021). Enhancing target language output through synchronous online learner-learner interaction: the impact of audio-, video-, and text-chat interaction on learner output and affect. Manuscript submitted for publication.

    2019

    • van de Guchte, M., Rijlaarsdam, G., Braaksma, M., & Bimmel, P. (2019). Focus on language versus content in the pre-task: Effects of guided peer-video model observations on task performance. Language Teaching Research, 23(3), 310-329. https://doi.org/10.1177/1362168817735543 [details]

    2017

    2016

    2015

    • van de Guchte, M., Braaksma, M., Rijlaarsdam, G., & Bimmel, P. (2015). Learning new grammatical structures in Task-Based Language Learning: The effects of recasts and prompts. The Modern Language Journal, 99(2), 246-262. https://doi.org/10.1111/modl.12211 [details]

    2022

    • Rijlaarsdam, G. C. W., Braaksma, M. A. H. (Ed.), van de Guchte, M. (Ed.), Koek, M. (Ed.), ten Peze, A. A. (Ed.), Schrijvers, M. (Ed.), & van Weijen, D. (Ed.) (2022). Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geinspireerd op het werk van Tanja Janssen.
    • van Batenburg, E., van de Guchte, M., & van Weijen, D. (Accepted/In press). Leerlingbetrokkenheid bij de uitvoer van online interactietaken. Levende Talen Tijdschrift.

    2021

    2020

    • van de Guchte, M. (2020). ICT: Niet alleen voor de leuk. In S. Dönzelmann, C. van Beuningen, A. Kaal, & R. de Graaff (Eds.), Handboek Vreemdetalendidactiek: Vertrekpunten, vaardigheden, vakinhoud (pp. 127-138). Coutinho. [details]
    • van de Guchte, M. (2020). Interaktion im Unterricht mit digitalen Medien. In Interaktion im Unterricht mit digitalen Medien
    • van de Guchte, M. (Author), van Batenburg, E. (Author), Halma, P. (Author), & van Weijen, D. (Author). (2020). Doeltaal digitaal!. Web publication/site, Taalwijs.nu. https://taalwijs.nu/doeltaal-digitaal/

    2018

    2011

    • Hoeks, M. (2011). Lernen mit einem Videoportfolio in der Lehrerausbildung. Fremdsprache Deutsch, 45, 53-56. [details]

    2010

    • Janssen, J., & Hoeks, M. (2010). Lernen von der eigenen Praxis: Systematische Selbstreflexion mittels Online-Video bei der Lehrerausbildung. Fremdsprache Deutsch, 42, 44-50. [details]

    2021

    • van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2021). Digital tasks in the foreign language classroom: effects on target language use and learner affect. Paper presented at Conference Language Learning Resource Centre (University of Leiden).
    • van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2021). Online interaction in the task-based foreign language classroom: Effects on target language use and learner affect. Paper presented at AILA 2021 Congress, Groningen, Netherlands.
    • van de Guchte, M., van Batenburg, E., van Weijen, D., & Halma, P. (2021). Digitale taaltaken in het vreemde talenonderwijs: effecten op doeltaalgebruik, spreekplezier, spreekangst en self-efficacy. Paper presented at Onderwijs Research Dagen (ORD) 2021, Utrecht, Netherlands. https://ord2021.nl/wp-content/uploads/sites/530/2021/07/ORD-PROGRAMMA_1-juli-incl.-sessie-voorzitters.pdf

    2020

    • van de Guchte, M., & van Batenburg, E. (Accepted/In press). Het inzetten van ICT om het doeltaalgebruik bij spreken te bevorderen. Paper presented at Studiedag Talen in Beeld [cancelled], Utrecht, Netherlands.

    2019

    • van de Guchte, M. (2019). Using WhatsApp in the foreign language classroom: Effects on target language use and learner experiences . Paper presented at International symposium CALLmi: Where are we going?, Milan, Italy.
    • van de Guchte, M., & Rijlaarsdam, G. C. W. (2019). Chatten via WhatsApp in de moderne vreemdetalenles: Effect op doeltaalgebruik en ervaringen . Paper presented at Onderwijs Research Dagen (ORD) 2019, Heerlen, Netherlands.
    • van de Guchte, M., & Rijlaarsdam, G. C. W. (2019). Chatting in the task-based foreign language classroom: Effects on target language use and learner experiences. 54. Paper presented at Eight International Conference on task-Based Language Teaching, Ottawa, Canada.

    2017

    • van de Guchte, M. (2017). Videomodels in Task-based Language Teaching. Paper presented at TBLT Barcelona 2017 Conference, Barcelona , Spain.
    • van de Guchte, M., Rijlaarsdam, G. C. W., & Braaksma, M. A. H. (2017). Effects of focus on meaning versus form in pre-task video model observations. Paper presented at 7th International Conference on Task-Based Language Teaching (TBLT) 2017, Barcelona, Spain.

    2015

    • van de Guchte, M., Braaksma, M. A. H., Rijlaarsdam, G. C. W., & Bimmel, P. E. (2015). The effects of focusing on meaning and form in pre-task video model observations. Paper presented at 6th Biennial International Conference on Task-Based Language Teaching (TLBT) 2015 , Leuven, Belgium.

    Prijs

    Lidmaatschap

    • van de Guchte, M. (2021). Jurylid Europees Talenlabel Nuffic.
    • van de Guchte, M. (2020-2021). Jurylid Westhoff Taaldidactiek Prijs, Urecht.

    Mediaoptreden

    Tijdschriftredactie

    Spreker

    • van de Guchte, M. (speaker) & Halma, P. (speaker) (22-12-2021). Presentatie project doeltaal digitaal op Ontwikkelfestival Gooise Scholenfederatie, Ontwikkelfestival Gooise Scholenfederatie.
    • van de Guchte, M. (speaker) & van Batenburg, E. (speaker) (22-12-2021). Digitale taaltaken in het mvt: hoe verleid je leerlingen om met elkaar in de doeltaal te communiceren?, Webinar Coutinho: Maand van de Vreemde Talen.
    • van Batenburg, E. (speaker), Halma, P. (speaker) & van de Guchte, M. (speaker) (26-11-2021). Experiencing Flow: taaltaken waar leerlingen warm voor lopen, Congres Levende Talen 2021, Utrecht.
    • van de Guchte, M. (speaker) & Halma, P. (speaker) (8-10-2021). Doeltaal Digitaal: Interaktion im Unterricht mit digitalen Medien, Goethe Institut Neue Impulse.
    • van de Guchte, M. (speaker) (30-3-2020). Interaktion im Unterricht mit digitalen Medien, Landelijke LIO-Dag , Utrecht.
    • van de Guchte, M. (speaker) (17-1-2020). Interaktion im Unterricht mit digitalen Medien, Dag van Taal, Kunsten en Cultuur , Groningen .
    • van de Guchte, M. (speaker) & Halma, P. (speaker) (6-2019). Online doeltaalgebruik in het vreemde talenonderwijs, Gooise Scholenfederatie.
    • van de Guchte, M. (speaker) & Halma, P. (speaker) (19-3-2019). Video-, audio-, en tekstchat in de vreemdetalenles. Bevorderen van doeltaalgebruik en motivatie van VO-leerlingen, Inspiratiebijeenkomst Langlopend Praktijkgericht onderwijsonderzoek Nationaal Regieorgaan Onderwijs Onderzoek.
    • van de Guchte, M. (speaker) (2-11-2018). Chatten in de MVT-les, Landelijke Studiedag Levende Talen, Utrecht.
    • van de Guchte, M. (speaker) (28-6-2018). Aufgabenorientierung im Fremdsprachenunterricht, Internationale Arbeitskonferenz „Fremdsprachen lernen: Good practice in Lehrwerken für Jugendliche und junge Erwachsene.
    • van de Guchte, M. (speaker) (7-11-2014). How to focus on form in task-based language teaching, Paper presented at Landelijke Studiedag Levende Talen voor Lerarenopleiders, Utrecht (NL).
    • van de Guchte, M. (speaker), Braaksma, M. A. H. (speaker), Rijlaarsdam, G. C. W. (speaker) & Bimmel, P. E. (speaker) (4-8-2014). The effects of task rehearsal as a post-task activity, Paper presented at the International EUROSLA Conference, University of York (UK).
    • van de Guchte, M. (speaker) & Braaksma, M. A. H. (speaker) (10-3-2014). The teacher's role in modern language teaching, Academy Gooise Scholen Federatie, Hilversum, NL.
    • van de Guchte, M. (speaker) (31-1-2014). Motivating learners through Task-based Language Teaching, Good Practice Day for Language Teaching, University of Leiden, Leiden, NL.
    • van de Guchte, M. (speaker), Braaksma, M. A. H. (speaker), Rijlaarsdam, G. C. W. (speaker) & Bimmel, P. E. (speaker) (4-10-2013). The effects of recasts and prompts. Learning new grammatical structures in Task Based Language Learning, Paper presented at the International Congres on Task-based Language Teaching, Banff, Canada.
    • Hoeks-van de Guchte, M. (speaker), Braaksma, M. A. H. (speaker), Rijlaarsdam, G. C. W. (speaker) & Bimmel, P. E. (speaker) (27-8-2013). Learning new grammatical structures in Task Based Language Learning: to prompt or to recast?, Paper presented at the 15th biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, München (D).
    • van de Guchte, M. (speaker) (9-7-2013). Working with tasks in the german classroom, Presentation at the National Congress German Language and Literature, Lunteren, NL.
    • van de Guchte, M. (invited speaker) (2-10-2012). Increasing Speaking Ability through Feedback, Congres Levende Talen, Utrecht.
    • van de Guchte, M. (invited speaker) & Rijlaarsdam, G. C. W. (invited speaker) (28-1-2012). Increasing Speaking and Writing Abililty, Lecture Academy Gooise Scholenfederatie, Hilversum.

    Andere

    • van de Guchte, M. (examiner) (7-7-2021). Opponent dissertation defense Magdalena Flores-Ferrés (examination).

    2015

    • van de Guchte, M. (2015). Focus on Form in task-based language teaching. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden