Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. A.M. (Marthe) Möller

Universitair Docent Entertainment Communicatie
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Youth & Media Entertainment
Fotograaf: Bastiaan Heus

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 166
  • Kamernummer: C10
Postadres
  • Postbus 15791
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    A. Marthe Möller (PhD, 2021) is Universitair Docent Entertainment Communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). In haar werk richt Marthe zich op twee onderzoekslijnen. In één onderzoekslijn bestudeert ze hoe gesprekken op social media de ervaringen van mensen beïnvloeden en hoe dit verbondenheid kan bevorderen. In de andere onderzoekslijn richt Marthe zich op de ontwikkeling van onderzoeksmethoden voor Communicatiewetenschap. Marthe is aangesloten bij het UvA Data Science Centre en ze is co-directeur van het Digital Communication Methods Lab.

    Research expertise

    • Entertainment
    • Sociale beïnvloeding
    • Sociale informatie
    • Mediagebruik als gezamenlijke activiteit
  • Onderzoek

    Onderzoeksmethoden

    • Experimenteel onderzoek
    • Inhoudsanalyses
    • Geautomatiseerde analyses van tekstdata

    Huidig onderzoek

    Marthe is op dit moment onder andere bij de volgende onderzoeksprojecten betrokken:

    • Duurzame relaties (samenwerking met dr. Rhianne Hoek): In dit project wordt onderzocht hoe influencers sociale media gebruiken om over klimaatverandering te communiceren. Het project kijkt naar hoe dit sociale media gebruikers kan stimuleren om hierover met elkaar in gesprek te gaan en de impact die dit heeft op individuen.
    • Geïnspireerd om commentaar te geven (in samenwerking met dr. Joanna Strycharz): Dit project richt zich op het ontwikkelen van geautomatiseerde methoden voor het onderzoeken van entertainment communicatie. Dit doet het door data over online video’s geplaatst op sociale media te analyseren.

    Beurzen & prijzen

    • Seed Funding Onderzoeksbeurs (2021, 2023, 2024)
    • ASCoR Baschwitz Jonge Onderzoeker Prijs (2021)
    • Van Reijmersdal Aspasia Fonds Onderzoeksbeurs (2021)
  • Onderwijs en PhD begeleiding

    Bachelor

    • Computational Communication Science 2
    • Afstudeerproject (Bachelorscriptie)

    Master

    • Scriptiebegeleiding
    • Academisch Schrijven

    PhD begeleiding

    • Zhiying (Diana) Liu
  • Publicaties

    2024

    • Trilling, D. C., Araujo, T. B., Kroon, A. C., Möller, A. M., Strycharz, J., & Vermeer, S. A. M. (2024). Computational communication science in a digital society. In T. Araujo, & P. Neijens (Eds.), Communication research into the digital society: Fundamental Insights from the Amsterdam School of Communication Research (pp. 247-264). Amsterdam University Press.

    2023

    • Möller, A. M., & Boukes, M. (2023). Online social environments and their impact on video viewers: The effects of user comments on entertainment experiences and knowledge gain during political satire consumption. New Media & Society, 25(5), 999-1022. https://doi.org/10.1177/14614448211015984 [details]
    • Möller, A. M., Vermeer, S. A. M., & Baumgartner, S. E. (2023). Cutting through the comment chaos: A Supervised Machine Learning approach to identifying relevant YouTube comments. Social Science Computer Review, 1-24. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/08944393231173895

    2022

    2021

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R., & Peter, J. (2021). Sharing the fun? How social information affects viewers’ video enjoyment and video evaluations. Human Communication Research, 47(1), 25-48. https://doi.org/10.1093/hcr/hqaa013 [details]
    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R., & Peter, J. (2021). The effects of social information on the enjoyment of online videos: An eye tracking study on the role of attention. Media Psychology, 24(2), 214-235. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15213269.2019.1679647 [details]

    2020

    • Möller, A. M., Kühne, R., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2020). A social identity perspective on the effect of social information on online video enjoyment. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 14(4), Article 6. https://doi.org/10.5817/CP2020-4-6 [details]

    2019

    • Möller, A. M., & Kühne, R. (2019). The effects of user comments on hedonic and eudaimonic entertainment experiences when watching online videos. Communications: The European Journal of Communication Research, 44(4), 427-446. Advance online publication. https://doi.org/10.1515/commun-2018-2015 [details]
    • Möller, A. M., Kühne, R., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2019). Exploring user responses to entertainment and political videos: An automated content analysis of YouTube. Social Science Computer Review, 37(4), 510-528. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0894439318779336 [details]

    2018

    • de Vries, D. A., Möller, A. M., Wieringa, M. S., Eigenraam, A. W., & Hamelink, K. (2018). Social comparison as the thief of joy: Emotional consequences of viewing strangers' Instagram posts. Media Psychology, 21(2), 222-245. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1267647 [details]

    2023

    • Möller, A. M., Hoek, R. W., Helwegen, B., & Thijs, G. (2023). On the road to sustainability: Themes and strategies used by Dutch greenfluencers on Instagram and their relation with user activity. Abstract from Etmaal Communicatiewetenschap 2023, Enschede, Netherlands.
    • Möller, A. M., Hoek, R. W., Helwegen, B., & Thijs, G. (2023). On the road to sustainability: Themes and strategies used by Dutch greenfluencers on Instagram and their relation with user activity. Paper presented at 73rd Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Toronto, Canada.

    2022

    • Möller, A. M., & Boukes, M. (2022). Satirizing the clothing industry on YouTube: How political satire and user comments jointly shape behavioral intentions. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap.

    2021

    • Möller, A. M., & Boukes, M. (2021). Watching infotainment "together": The effects of user comments on entertainment experiences and knowledge gain of political satire viewers. Paper presented at International Communication Association (ICA), United States.

    2020

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2020). Sharing the fun? How social information affects viewers' video enjoyment and video evaluations. Abstract from Cyberspace International Conference, Brno, Czech Republic.
    • Möller, A. M., Kühne, R. J., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2020). A social identity perspective on the effects of social information. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap 2020.
    • Möller, A. M., Kühne, R. J., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2020). A social identity perspective on the effects of social information. Paper presented at International Communication Association (ICA), Gold Coast, Australia.

    2019

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2019). Attention to user comments on YouTube: An eye tracking study. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Nijmegen.
    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2019). Attention to user comments on YouTube: An eye tracking study. Poster session presented at International Communication Association (ICA), Washington, United States.

    2018

    • Möller, A. M., Baumgartner, S. E., Kühne, R. J., & Peter, J. (2018). Social information on YouTube. Poster session presented at 9th CAT MCIG Doctoral Consortium, Prague, Czech Republic.
    • Möller, A. M., Kühne, R. J., Baumgartner, S. E., & Peter, J. (2018). Exploring user responses to entertainment and political videos: An automated content analysis of YouTube. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap, Ghen, Belgium.

    2017

    • Möller, A. M. (2017). Through the looking-glass: The effects of user comments on entertainment experiences in response to an animated short film. Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap.

    2016

    • Wieringa, M. S., Eigenraam, A. W., Hamelink, K., Möller, A. M., & de Vries, D. (2016). Social comparison as the thief of joy: Emotional consequences of viewing strangers' Instagram posts. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Amsterdam, Netherlands.

    Prijs / subsidie

    • Möller, M. (2022). ASCoR Baschwitz Young Scholar Award.

    Andere

    • van der Wal, A. (organiser), Boerman, S. (organiser), de Jong, C. (organiser), Hendriks, H. (organiser), Jonkman, J. (organiser), Mollen, S. (organiser), Möller, M. (organiser), van Straten, C. (organiser) & Vliegenthart, R. (organiser) (6-2-2020 - 7-2-2020). Etmaal van de Communicatiewetenschap, Amsterdam. In February 2020, ASCoR hosted the “Etmaal van de Communicatiewetenschap”, the annual conference for all communication science scholars in the (…) (organising a conference, workshop, ...). https://nefca.eu/etmaal/etmaal-van-de-communicatiewetenschap-2020/

    2021

    • Möller, A. M. (2021). Shared enjoyment: Online videos, social information, and hedonic entertainment experiences. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden