Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. S.B. (Sybren) Spit

Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde
Fotograaf: Tessa Posthuma de Boer voor Faces of Science

Bezoekadres
  • Spuistraat 134
  • Kamernummer: 4.25
Postadres
  • Postbus 1642
    1000 BP Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    Ik ben als onderzoeker en docent aan de UvA verbonden. Ik doe vooral onderzoek naar taalverwerving, met een sterke focus op methodologische vernieuwing. Daarnaast werk ik ook als adviseur/data-analist bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik draag daar bij aan meer data-gedreven/evidence based beleid, en het bouwen van een brug tussen wetenschap en beleid. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende onderzoeksprojecten waar ik bij betrokken ben (geweest). 

    Evaluatie kansenaanpak (2022)

    Ieder kind verdient het onderwijs waarmee het zijn of haar capaciteiten ten volste kan benutten. Helaas is dat niet voor alle kinderen mogelijk. Om deze ongelijke kansen aan te pakken krijgen scholen in Amsterdam sinds 2017 extra budget. Hiermee kunnen zij kinderen die een grote kans op achterstand lopen extra ondersteuning bieden. Veel scholen zetten bij de besteding van het Kansenaanpak-budget in op woordenschatontwikkeling van hun leerlingen. In opdracht van de gemeente Amsterdam onderzoek ik samen met Sible Andringa en Folkert Kuiken of in deze woordenschatinterventies effectief zijn.

    Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (sinds 2020)

    Een van mijn taken voor OCW is het uitvoeren van onderzoek dat zowel wetenschappelijk als beleidsmatig relevant is. Samen met Josje Verhagen, Hanna Mulder en Carolien van Houdt onderzochten we bijvoorbeeld de uitval in het grootschalige pre-COOL onderzoek: zijn peuters met bepaalde achtergrondkenmerken minder vaak in staat om goed mee te doen met cognitieve taken? Samen met Sible Andringa en Oisín Ryan kijk ik naar de relatie tussen scores op het Staatsexamen NT2 en studiesucces bij een vervolgopleiding, waarbij we een Causal Inference-aanpak toepassen: heeft een betere taalvaardigheid in het Nederlands een positief effect op studiesucces?

    Replicatie-project (2020-2022)

    In dit NWO-project repliceerden we twee invloedrijke onderzoeken naar de cognitieve ontwikkeling van baby's: Marcus et al. (1999) and Kovács & Mehler (2009). Het doel van dit project was om te bekijken hoe robust de oorspronkelijke resultaten waren, wanneer we de experimenten opnieuw uitvoerden in verschillende labs in Nederland. Voor dit project werkte ik samen met Andreea Geambasu, Claartje Levelt (PI), Daan van Renswoude, Elma Blom, Paula Fikkert, Sabine Hunnius, Caroline Junge, Josje Verhagen, Ingmar Visser en Frank Wijnen.

    PhD-project (2016-2022)

    In februari 2022 heb ik mijn proefschrift 'Awareness and instruction when kindergarteners acquire language' verdedigd. In dit project onderzocht ik de algemene aanname dat jonge kinderen een taal volledig onbewust leren. Hoewel de rol van bewustzijn in het taalverwervingsproces bij volwassenen uitgebreid bestudeerd is, weten we over de rol hiervan bij kinderen vrij weinig. In het project onderzocht ik of kinderen meta-linguistisch bewust zijn ontwikkelen en daar gebruik van maken. Onderaan deze pagina is een filmpje te zien waarin ik mijn onderzoek verder uitleg. Het project werd begeleid door Enoch Aboh, Sible Andringa en Judith Rispens

    Wetenschapscommunicatie

    In 2017 ben ik gekozen als 'Face of Science' door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen). Dit project probeert mensen buiten de academische wereld op de hoogte te houden van wetenschappelijk onderzoek. Je kunt hier mijn eerdere bijdrages teruglezen. Verder werd ik over mijn PhD-onderzoek geïnterviewd door NPO Radio 1 (dat kun je hier terugluisteren), Radio SALTO (dat kun je hier terugluisteren), door Folia (dat kun je hier teruglezen) en Kennislink (dat kun je hier teruglezen). Ook heb ik tussen januari 2018 en maart 2020 meegedaan aan zogenaamde ScienceBattles: een theaterprogramma waarin vier promovendi het tegen elkaar opnemen, die elk tien minuten de tijd krijgen om hun onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken. Aan het eind kiest het publiek een winnaar. Meer informatie is hier te vinden. In augustus 2022 stond ik met onder andere Josje verhagen op Lowlands met een groot karaoke-experiment. Daarover waren we op de radio te horen bij De Staat van Stasse (hier) en het NOS Radio 1 Journaal (hier).

     

  • Publicaties

    2022

    • Geambașu, A., Spit, S., van Renswoude, D., Blom, E., Fikkert, P. J. P. M., Hunnius, S., Junge, C. C. M. M., Verhagen, J., Visser, I., Wijnen, F., & Levelt, C. C. (2022). Robustness of the rule-learning effect in 7-month-old infants: A close, multicenter replication of Marcus et al. (1999). Developmental Science, [e13244]. https://doi.org/10.1111/desc.13244
    • Spit, S., Andringa, S., Rispens, J., & Aboh, E. O. (2022). The Effect of Explicit Instruction on Implicit and Explicit Linguistic Knowledge in Kindergartners. Language Learning and Development, 18(2), 201-228. https://doi.org/10.1080/15475441.2021.1941968 [details]

    2021

    • Leeuwestein, H., Barking, M., Sodacı, H., Oudgenoeg‐Paz , O., Verhagen, J., Vogt, P., Aarts, R., Spit, S., de Haas, M., de Wit, J., & Leseman, P. (2021). Teaching Turkish-Dutch kindergarteners Dutch vocabulary with a social robot: Does the robot's use of Turkish translations benefit children's Dutch vocabulary learning? Journal of Computer Assisted Learning, 37(3), 603-620. https://doi.org/10.1111/jcal.12510 [details]
    • Spit, S., Andringa, S., Rispens, J., & Aboh, E. O. (2021). Do Kindergarteners Develop Awareness of the Statistical Regularities They Acquire? Language Learning, 71(2), 573-611. https://doi.org/10.1111/lang.12445 [details]

    2019

    2020

    • Spit, S. B., Andringa, S. J., Rispens, J. E., & Aboh, E. O. (2020). Kindergarteners use cross-situational statistics to infer the meaning of grammatical elements. (PsyArXiv). https://doi.org/10.31234/osf.io/kyvnz

    2018

    • Spit, S. B., Andringa, S. J., Rispens, J. E., & Aboh, E. O. (2018). Kindergarteners’ statistical learning is influenced by instruction.

    2017

    Andere

    • Andringa, S. (organiser) & Spit, S. (organiser) (14-6-2019). Awareness in humans and machines, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).
    • Spit, S. B. (organiser) & Andringa, S. (organiser) (8-12-2017). Awareness in Animal Cognition, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).

    2022

    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden