Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

S.B. (Sybren) Spit MA

Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Taalwetenschap
Fotograaf: Tessa Posthuma de Boer voor Faces of Science

Bezoekadres
  • Spuistraat 134
  • Kamernummer:4.25
Postadres
  • Postbus 1642
    1000 BP Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    PhD-Project

    In november 2016 ben ik aan het PhD-Project getiteld 'Meta-linguistisch bewustzijn in vroege (tweede) taalverwerving'  begonnen. In dit project onderzoek ik de algemene aanname dat jonge kinderen een taal volledig onbewust leren. Hoewel de rol van bewustzijn in het taalverwervingsproces bij volwassenen uitgebreid bestudeerd is, weten we over de rol hiervan bij kinderen vrij weinig. In het project onderzoek ik of kinderen meta-linguistisch bewust zijn ontwikkelen en daar gebruik van maken. Onderaan deze pagina is een filmpje te zien waarin ik mijn onderzoek verder uitleg. 

    Het project wordt begeleid door Enoch Aboh, Sible Andringa en Judith Rispens

    Wetenschapscommunicatie

    In 2017 ben ik gekozen als 'Face of Science' door de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen). Dit project probeert mensen buiten de academische wereld op de hoogte te houden van wetenschappelijk. Je kunt daar hier van op de hoogte blijven. Onlangs werd ik over mijn onderzoek ook geïnterviewd door NPO Radio 1 (dat kun je hier terugluisteren), Radio SALTO (dat kun je hier terugluisteren) en door Folia (dat kun je hier teruglezen).

    ScienceBattle

    Sinds januari 2018 doe ik mee aan zogenaamde ScienceBattles: een theaterprogramma waarin vier promovendi het tegen elkaar opnemen, die elk tien minuten de tijd krijgen om hun onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken. Aan het eind kiest het publiek een winnaar. Meer informatie is hier te vinden. 

     

  • Onderwijs
  • Publicaties

    2021

    2020

    • Leeuwestein, H., Barking, M., Sodacı, H., Oudgenoeg‐Paz , O., Verhagen, J., Vogt, P., Aarts, R., Spit, S. B., de Haas, M., de Wit, J., & Leseman, P. (2020). Teaching Turkish-Dutch kindergarteners Dutch vocabulary with a social robot: Does the robot's use of Turkish translations benefit children's Dutch vocabulary learning? Journal of Computer Assisted Learning. https://doi.org/10.1111/jcal.12510

    2019

    2020

    • Spit, S. B., Andringa, S. J., Rispens, J. E., & Aboh, E. O. (2020). Kindergarteners use cross-situational statistics to infer the meaning of grammatical elements. PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/kyvnz

    2018

    • Spit, S. B., Andringa, S. J., Rispens, J. E., & Aboh, E. O. (2018). Kindergarteners’ statistical learning is influenced by instruction.

    2017

    Andere

    • Andringa, S. (organiser) & Spit, S. (organiser) (14-6-2019). Awareness in humans and machines, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).
    • Spit, S. B. (organiser) & Andringa, S. (organiser) (8-12-2017). Awareness in Animal Cognition, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden