Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Bachelor Pedagogische wetenschappen

Suzan: ‘Het mooie van Pedagogische wetenschappen vind ik dat het niet alleen om het kind gaat, maar ook om de omgeving’

Suzan Soudagar, student Pedagogische wetenschappen

Ik dacht eigenlijk dat Pedagogische wetenschappen niets voor mij was, omdat ik niet iets heel bijzonders met kinderen heb. Maar toen ik me erin ging verdiepen, vond ik het toch heel erg interessant.

Suzan Soudagar, Bachelor-student Pedagogische wetenschappen

Het individu en zijn omgeving

Ik heb nog getwijfeld tussen Psychologie en Pedagogiek, maar bij Psychologie gaat het echt om het individu, heb ik het idee, en dat vind ik te beperkt.

Het mooie bij Pedagogische wetenschappen vind ik dat het niet alleen om het individu (het kind) gaat, maar ook om de ouders, de school en de omstandigheden waarin het kind opgroeit. Alles heeft invloed op het kind en de ontwikkeling.

Studiekeuze

Ik wist op de middelbare school niet wat ik wilde studeren. Ik had een NGNT profiel, maar wist al dat ik niet een bètastudie wilde gaan doen. Ik heb toen gekozen voor de studie Taal en Communicatie, omdat ik Nederlands een leuk vak vond, maar dat was niets voor mij. Omdat ik niet weer verkeerd wilde kiezen, heb ik toen een jaar gewerkt en ben ik naar Spanje geweest.

Ik dacht aan een studie op het gebied van gedrag en maatschappij, maar ik wist nog niet welke. Ik dacht eigenlijk dat Pedagogische wetenschappen niets voor mij was, omdat ik niet iets heel bijzonders met kinderen heb. Maar toen ik me erin ging verdiepen, vond ik het toch heel erg interessant. Ik heb nog getwijfeld tussen Psychologie en Pedagogiek, maar bij Psychologie gaat het echt om het individu, heb ik het idee, en dat vind ik te beperkt. Het mooie bij Pedagogische wetenschappen vind ik dat het niet alleen om het individu (het kind) gaat, maar ook om de ouders, de school en de omstandigheden waarin het kind opgroeit. Alles heeft invloed op het kind en de ontwikkeling.

Ik ben heel erg blij met mijn keuze, want je leert over kinderen, over hun ontwikkeling en omgeving. Je leert welke invloed bepaalde omstandigheden of personen kunnen hebben en dat vind ik heel interessant. Wat ik heel mooi vind aan de studie is dat je de jeugd bestudeert en ik denk dat je jeugd voor een heel groot deel bepaalt hoe je als volwassene bent en op die manier kunnen we niet alleen kinderen beter begrijpen, maar ook volwassenen.

Eigen interesses ontdekken en leren studeren

Het hele eerste jaar is best wel breed, met veel inleidende vakken. Waar ik veel aan heb gehad is dat je met veel onderwerpen binnen de pedagogiek in aanraking komt. Ik heb ontdekt wat ik interessant vind, bijvoorbeeld jeugdproblematiek en kinderrechten en dat ik me liever richt op iets oudere kinderen. Door het eerste jaar kom je erachter wat je het meest aanspreekt en kun je ook beter keuzevakken kiezen in je tweede jaar en uiteindelijk je master.

Wat ik ook heb geleerd tijdens het eerste jaar is om niet alleen alles vanuit het kindperspectief te bekijken. Je wordt gevraagd om het ook te bekijken vanuit de ouders of de leerkrachten en mee te nemen welke beperkingen er misschien zijn. Dan begrijp je wel beter waarom dingen gaan zoals ze gaan.

Bij alle vakken heb je hoorcolleges en werkgroepen. De hoorcolleges zijn helemaal vrijblijvend; je mag zelf bepalen of er heen gaat of niet. Dit is een heel groot verschil met de middelbare school, waar je aanwezig moet zijn. Ik vind de colleges heel prettig. Je hebt er heel veel aan: de mensen die lesgeven hebben veel kennis over het vakgebied, het is veel interactiever dan boeken lezen en de docent vertelt in colleges wat belangrijk is en dat komt vaak ook terug in de tentamens.

De werkgroepen zijn twee keer per week in het eerste jaar. Daarin gaat het vooral om het leren academisch schrijven en presenteren. Dat is heel belangrijk, want dat gebruik je veel in je hele studie. Ik vond academisch schrijven in het begin wel lastig; daar moest ik echt aan wennen. Als ik kijk naar hoe ik bij het eerste vak schreef en hoe ik dat nu doe, dan is het echt een hele grote vooruitgang.

De docenten van de werkgroepen zijn geen hoogleraren en zijn vaak zelf student geweest bij de opleiding. Zij kunnen je helpen bij het plannen en hoe je het studeren moet aanpakken. Je krijgt veel meer stof dan op de middelbare school, dus dat kan best lastig zijn. Ze staan dichterbij, kennen je goed en je kunt bij hen terecht met allerlei vragen of als je problemen hebt.

Ik ben net begonnen met mijn tweede jaar, maar ik heb ook al gekeken naar de vakken die ik ga krijgen. Wat me opvalt is dat het veel specifieker is en concreter. We hebben bijvoorbeeld vorige week al een test bij een kind afgenomen voor het vak Cognitieve ontwikkeling en leerproblemen. Je gaat je al meer echt pedagoog voelen. Dat vind ik heel leuk. 

Vooruitblik: studeren in het buitenland en masterkeuze

Ik wil heel graag in het buitenland gaan studeren, in het derde jaar, in het laatste half jaar. Dat wist ik al vanaf het begin van de studie, dus ik ben al snel naar een studieadviseur gegaan om te kijken hoe ik dat kan regelen zonder studievertraging op te lopen. Ik volg sommige vakken al eerder in mijn studie waardoor ik in mijn derde bacherlorjaar tijd heb om vakken in het buitenland te volgen. Waarschijnlijk ga ik naar Berlijn, dus ik denk dat ik mijn Duits nog wel een beetje moet opfrissen.

Een deel van het vak Sociale Pedagogiek vond ik erg interessant; het deel wat over kinderrechten en kindsoldaten ging. Dat heeft me ook heel erg aangegrepen. Ik zag dat je je kan specialiseren in Children’s Rights binnen de master International Development Studies aan de UvA. Ik moet dan wel nog een minor Ontwikkelingsstudies volgen. Ik heb nog niet zo’n goed beeld van het werk wat ik dan kan gaan doen, maar ik zou wel bij een organisatie zoals Warchild willen werken of onderzoek gaan doen naar kinderen in oorlogsgebieden omdat dit nog niet veel gebeurt door pedagogen.

Ook het eerste vak wat je krijgt in de studie, Inleiding Pedagogiek, vond ik erg leuk. Het is letterlijk een inleiding in de pedagogiek en vooral het onderwerp jeugdcriminaliteit en jeugdzorg vond ik heel interessant. Hierdoor zit ik ook te denken aan het mastertraject Forensische orthopedagogiek.

Ga kijken bij de opleiding

Aan het begin van het eerste jaar werd door een docent in een college gevraagd wie er met kinderen wil gaan werken. Tegen iedereen die toen zijn hand op stak werd gezegd dat ze dan misschien niet op de juiste plek zitten, omdat dit een universitaire studie is waarin je opgeleid wordt tot wetenschapper en je vaak niet direct in contact met kinderen gaat werken. Misschien is een HBO opleiding dan een betere keuze.

Ik zou iedereen aanraden om de tijd te nemen om uit te zoeken wat je wil studeren, vooral als je daar nog geen idee van hebt. Dan kun je beter ontdekken wat je leuk vindt en wat je wil. Dan kun je een keuze maken waar je echt achter staat. Wat ik niet heb gedaan, maar wat ik wel had moeten doen, is meelopen of proefstuderen. Ga kijken bij de opleiding, stel vragen of zoek ervaringen van studenten op.