Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Degree in teaching Aan de Slag voor de Klas (zij-instroom bètavakken)

Aan de Slag voor de Klas (zij-instroom bètavakken)

Heb je meer dan 10 jaar ervaring in het bedrijfsleven of de publieke sector, ben je geïnteresseerd in een (eventueel gedeeltelijke) overstap naar een baan als bèta-docent in het voortgezet onderwijs en ben je in bezit van een (aan het betreffende schoolvak verwant) master- of doctoraaldiploma? Dan is Aan de Slag voor de Klas wellicht iets voor jou.

  • Wat zijn de toelatingseisen?

    Om deel te kunnen nemen aan de opleiding dien je:

    • in het bezit zijn van een master- of doctoraaldiploma in een richting direct verwant aan het betreffende bèta-schoolvak waarvoor je de opleiding wilt volgen (Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde of Informatica); èn
    • in de afgelopen jaren op de een of andere manier actief met het vak bezig te zijn geweest; èn
    • ruime en brede ervaring (minimaal 10 jaar) hebben in het bedrijfsleven of de publieke sector.

    Als je vakinhoudelijke kennis mist die noodzakelijk is voor het onderwijzen van het schoolvak, dan kan dit in een aantal gevallen door middel van extra zelfstudie of het volgen van een zogenaamd 'applicatieprogramma' worden opgelost. Neem voor meer informatie contact op met de programmacoördinator Loek Spitz.

  • Bètaprofessionals met een passie voor onderwijs

    Het lerarentekort in het voorgezet onderwijs groeit, en is onder andere voor een aantal bètavakken zeer urgent. Veel mensen die nu buiten het onderwijs actief zijn, willen graag (gedeeltelijk) voor de klas om vanuit hun ervaring leerlingen te inspireren. Daarom biedt de UvA nu een opleiding aan voor bètaprofessionals met een passie voor onderwijs, die naast een bestaande baan gevolgd kan worden. De opleiding “Aan de Slag voor de Klas” is een speciaal voor deze doelgroep op maat gemaakt programma, en combineert uitdagend onderwijs door docenten van de lerarenopleiding van de UvA met goede begeleiding op de middelbare school.

  • Wat is Aan de Slag voor de Klas?

    Het lerarentekort in het voorgezet onderwijs groeit, en is onder andere voor een aantal bètavakken zeer urgent. Veel mensen die nu buiten het onderwijs actief zijn, willen graag (gedeeltelijk) voor de klas om vanuit hun ervaring leerlingen te inspireren. Daarom biedt de UvA nu een opleiding aan voor bètaprofessionals met een passie voor onderwijs, die naast een bestaande baan gevolgd kan worden.

    Aan de Slag voor de Klas is een mid-career-opleiding tot eerstegraads leraar in een van de bèta-tekortvakken: Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde of Informatica. De opleiding is bedoeld voor professionals met minimaal 10 jaar ervaring in het bedrijfsleven of de publieke sector die een (gedeeltelijke) carrièreswitch zoeken, en een (deeltijd-)baan als leraar in het voortgezet onderwijs ambiëren.

    Om voor de klas aan de slag te kunnen, is een stevige voorbereiding nodig, zowel op het gebied van pedagogiek als vakdidactiek. Dit programma is zo georganiseerd dat de colleges door de lerarenopleiding in het eerste jaar plaatsvinden in vier intensieve weken. Daarnaast ga je twee halve dagen per week in de praktijk aan de slag op een middelbare school en zijn er maandelijkse avondbijeenkomst voor intervisie, inspiratie en feedback op jouw onderwijsactiviteiten.

    Aan de Slag voor de Klas is een speciaal voor de doelgroep op maat gemaakt programma en combineert uitdagend onderwijs door docenten van de lerarenopleidingen van de UvA met goede begeleiding op de middelbare school waar er stage wordt gelopen.

    Na het eerste jaar geef je nog minimaal 50 uur zelfstandig les in de bovenbouw en maak je een afsluitende opdracht, waarna je je eerstegraads bevoegdheid haalt. Dit laatste kan al in een half jaar, maar je kunt er ook voor kiezen hier een jaar over te doen. Met een eerstegraads lesbevoegdheid ben je bevoegd om les te geven in alle klassen van het voortgezet onderwijs.

  • Waarom Aan de Slag voor de Klas?

    Aan de Slag voor de Klas biedt je de kans om naast je bestaande baan een opleiding te volgen die leidt tot de eerstegraads lesbevoegdheid. Daarmee is vervolgens een gedeeltelijke of gehele overstap naar het leraarschap mogelijk. Op deze manier krijg je de kans om je in een nieuwe richting te ontwikkelen en draag je bij aan de vorming van de nieuwe generatie op het bètaterrein.

    De ervaring die je tijdens je carrière hebt opgedaan is van grote waarde voor het onderwijs; niet alleen in de organisatie en uitvoering van de lessen, maar ook omdat je met die ervaring leerlingen kunt inspireren en voor hen als rolmodel kunt optreden. De vaardigheden die je opdoet in het onderwijs kunnen vervolgens ook weer van pas komen in het bedrijfsleven (bijvoorbeeld bij het trainen van collega’s / andere werknemers in het bedrijf, het begeleiden van stagiairs, het ontwikkelen van onderwijsproducten voor middelbare scholen, etc.).

  • Wat wordt er van deelnemers verwacht?
    • Als deelnemer maak je je één jaar lang twee halve dagen per week vrij om in de praktijk op een middelbare school aan de slag te gaan; de planning hiervan gebeurt in overleg met de scholen. De opleiding brengt je in contact met geschikte scholen.
    • Daarnaast heb je vier weken verspreid over het jaar nodig om fulltime onderwijs te volgen.
    • Verder wordt er van je verwacht dat je in je eigen tijd zelfstandig werkt aan het voorbereiden van en reflecteren op je praktijkwerk, het verwerken van de theorie, en het voorbereiden van opdrachten en toetsen.
    • Eén keer per maand vindt in de avond een bijeenkomst voor intervisie en inspiratie plaats.

    Na het eerste jaar solliciteer je (idealiter) naar een aanstelling als (parttime) leraar op een middelbare school. Nadat je nog 50 uur zelfstandig voor de klas hebt gestaan en een afsluitende opdracht succesvol hebt afgerond, wordt de eerstegraads lesbevoegdheid toegekend. In dit tweede jaar kun je nog steeds aansluiten bij de eerdergenoemde maandelijkse bijeenkomsten.

    Zowel in het eerste als het tweede jaar krijgen de leraren in opleiding intensieve begeleiding vanuit de UvA en vanuit de school.

  • Hoe weet ik of deze opleiding iets voor mij is?

    Deze opleiding vergt veel van de deelnemers. Het is dus belangrijk zeker te weten dat dit de opleiding voor jou is. Daarom organiseren we in aanloop naar de opleiding verschillende activiteiten om je te helpen hierachter te komen.

    • In november, december en januari zijn er informatiebijeenkomsten op de UvA waar je meer te weten kunt komen over de opleiding en het leraarschap en is er ruimte om vragen te stellen. Als je wil kun je ook een gesprek aanvragen met de vakdidactiekdocent bij jouw schoolvak.
    • Tot en met februari kun je je aanmelden voor de opleiding. Wanneer je dat doet wordt eerst naar je toelaatbaarheid voor de opleiding gekeken. Dit gebeurt in overleg met de vakdidacticus van het betreffende schoolvak; die bekijkt aan de hand van jouw opleiding of je direct toelaatbaar bent, of dat er wellicht nog wat vakinhoud moet worden bijgespijkerd. Dit laatste kan, afhankelijk van de hoeveelheid, zowel voor de opleiding als tijdens.
    • In april en mei vind een uitgebreid check-in traject plaats; dit bestaat uit een aantal avondcolleges en een aantal schoolbezoeken, waarbij je ook in ieder geval één les verzorgt, zodat je echt kunt ervaren hoe het is om voor een klas te staan.
    • Het traject wordt afgesloten met een assessment; pas als je die met goed gevolg hebt afgelegd besluit je definitief of je je inschrijft voor de opleiding.

    Op deze manier weet je voor je aan de opleiding begint zeker dat het leraarschap de juiste keuze is, en dat dit de juiste opleiding is om dat te bereiken.

  • Welke subsidiemogelijkheden zijn er?
    • Deelnemers aan de opleiding kunnen in aanmerking komen voor de subsidie zij-instroom van de Dienst Uitvoering Onderwijs.
    • Ook stelt het Amsterdams Universiteitsfonds (AUF) vijftien beurzen beschikbaar om kandidaten tegoed te komen in de opleidingskosten.
  • Waar kan ik terecht met vragen?

    Voor meer informatie en vragen kun je contact opnemen met de programmacoördinator Loek Spitz.
    Geef je e-mailadres aan hem door als je op de hoogte wilt worden gehouden over het opleidingstraject Aan de Slag voor de Klas.

    Verder zijn er voorlichtingsbijeenkomsten op de volgende data:

    • 21 november
    • 17 december
    • 30 januari

    Je kunt je per mail (L.Spitz@uva.nl) aanmelden voor de voorlichtingsbijeenkomsten.

    Alle drie de bijeenkomsten vinden plaats van 19.00 tot 21.00 uur in zaal REC-A2.06 op de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam (Nieuwe Achtergracht 166 in Amsterdam)

    Roeterseilandcampus - gebouw A
    Roeterseilandcampus - gebouw A

    Ruimte REC-A2.06

    Nieuwe Achtergracht 166
    1018 WV Amsterdam

Aan de Slag voor de Klas (zij-instroom bètavakken)
Vorm Deeltijd
Studielast EC,
Voertaal Nederlands
Toelatingseisen Vooropleiding nodig
Start September