Laat je voorlichten tijdens een van de voorlichtingsbijeenkomsten:
Datum | Locatie |
dinsdag 18 november 2025 | UvA Roeterseilandcampus |
dinsdag 13 januari 2026 | Online |
dinsdag 10 februari 2026 | Online |
Voor meer informatie en vragen kun je contact opnemen met Jitske van der Kooi, coördinator Zij-instroom.
Meld je aan voor het check-in traject via het aanmeldformulier.
Vanaf 15 oktober 2025 vind je hieronder een link naar het aanmeldformulier.
NB. je meldt je hiermee aan voor het check-in traject. Dat is bedoeld om te ontdekken of de opleiding echt iets voor jou is, en je er al een beetje op voor te bereiden. Pas als je dat check-in traject hebt afgerond, besluit je of je je definitief voor de opleiding aanmeldt. De check-in wordt in februari-maart 2026 georganiseerd. Zie de specifieke data onder stap 4.
Wanneer je je hebt aangemeld, neemt de opleiding contact met je op om jouw vakinhoudelijke toelaatbaarheid na te gaan. We doen dit doorgaans in een intakegesprek (digitaal of live). Om toelaatbaar te zijn voor het traject heb je een academische Master nodig en voldoende vakinhoudelijke achtergrond (te weten 120 ECTS aan relevante vakken in je Bachelor en/of Master). Mogelijk moet je nog een aantal onderdelen bijscholen. Ook moet je over voldoende Nederlandse taalvaardigheid beschikken om onderwijs te kunnen gaan geven.
NB. naast een check op de vakinhoudelijke toelaatbaarheid is een zijinstroom-assessment (“geschiktheidsonderzoek”) ook onderdeel van de toelatingsprocedure. Deze assessment vindt plaats na de check-in, als je besluit de opleiding echt te willen starten.
Het check-in traject bestaat uit twee avondbijeenkomsten op de UvA en twee meeloopdagen op een school. Op school observeer je lessen, ga je in gesprek met verschillende actoren in de school en geef je zelf één of meerdere lessen. Wij brengen je daarvoor in contact met een school; welke dagen je precies op school bent spreek je af met de school.
Check-in |
|
Als je na het check-in traject besluit met het opleidingstraject te willen starten plannen we je in voor het geschiktheidsonderzoek. Dit assessment is een wettelijk verplicht onderdeel van een zijinstroomtraject: zonder een geschiktheidsverklaring mag je namelijk niet onbevoegd voor de klas.
Het assessment bestaat uit het voorbereiden en bespreken van een portfolio, het geven van een miniles en het uitvoeren van een groepsopdracht. Tijdens de tweede avond van de check-in ontvang je uitgebreide informatie over het portfolio en geschiktheidsonderzoek en op welke manier je je kunt voorbereiden.
De assessments vinden plaats van donderdag 14 t/m woemsdag 20 mei 2026.
Na het positief afsluiten van de assessment besluit je definitief of je met de opleiding wil gaan beginnen. In dat geval ondersteunen wij je met het zoeken van een voor jou geschikte school voor het praktijkgedeelte van de opleiding. Onze partnerscholen reserveren een aantal werkplekken voor ASK-studenten, en als daar geen plaats (meer) is proberen we je elders geplaatst te krijgen.
Het onderwijs op de opleiding bestaat uit een startdag en vier intensieve weken verspreid over het jaar. Verder zijn er maandelijkse avondbijeenkomsten voor intervisie en inspiratie, en ga je twee halve dagen per week in de praktijk aan de slag op een middelbare school.
De onderwijsplanning voor studiejaar 202-2026 is als volgt:
Week |
Datum |
Activiteit |
Week 1 |
Wo 27 augustus 2025 |
Startdag ASK - Cohort 25A |
Week 4 |
Di 16 september |
Avondbijeenkomst 1 |
Week 7 |
Ma 6 t/m vr 10 oktober |
Intensieve week 1 |
Week 11 |
Di 28 oktober |
Avondbijeenkomst 2 |
Week 13 |
Di 18 november |
Avondbijeenkomst 3 |
Week 16 |
Ma 8 t/m vr 12 december |
Intensieve week 2 |
Week 22 |
Di 20 januari 2026 |
Avondbijeenkomst 4 |
Week 25 |
Di 10 februari |
Avondbijeenkomst 5 |
Week 29 |
Ma 9 t/m vr 13 maart |
Intensieve week 3 |
Week 32 |
Di 31 maart |
Avondbijeenkomst 6 |
Week 35 |
Di 12 mei |
Avondbijeenkomst 7 |
Week 39 |
Ma 1 t/m 5 juni |
Intensieve week 4 |
Week 42 |
Di 16 juni |
Avondbijeenkomst 8 |