Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Master
Fiscaal Recht
Vergelijk

Heb je vragen? Ga naar de veelgestelde vragen.

  • 1. Check de deadlines

    September-instroom

    Aanmelddeadline

    • 1 juni 

    Voor visumplichtige studenten en buitenlandse studenten die zich aan willen melden voor huisvesting via de UvA geldt de deadline van 1 april.

    Februari-instroom

    Aanmelddeadline

    • 1 december

    Voor visumplichtige studenten en buitenlandse studenten die zich aan willen melden voor huisvesting via de UvA geldt de deadline van 1 oktober.

  • 2. Check de toelatingseisen

    Direct toegankelijk met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht

    De master Fiscaal Recht is direct toegankelijk voor studenten met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.

    Geen universitair juridisch bachelordiploma?

    Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:

    Wo

    • Niet-juridisch wo-bachelordiploma, in combinatie met het afgeronde schakelprogramma voor de master Fiscaal Recht.
    • PPLE/AUC-diploma met een 'major in law', in combinatie met het afgeronde civiel effectprogramma.

    Hbo

    • Diploma hbo-Rechten van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd.
    • Diploma hbo-Rechten, gevolgd door het UvA-schakelprogramma (mét of zonder civiel effect) bij Schakelzone Recht.
    • Hbo-bachelordiploma van een opleiding met een juridische component, gevolgd door het afgeronde UvA-schakelprogramma zonder civiel effect bij Schakelzone Recht.

    Niet-Nederlandse vooropleiding

    Heb je een niet-Nederlandse vooropleiding? Neem dan contact op met het Admissions Office over de toelatingseisen.

    Studenten die op basis van een buitenlands diploma worden toegelaten, dienen te voldoen aan de eis inzake voldoende beheersing van de Nederlandse taal door middel van het aanleveren van het staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2).

  • 3. Schrijf je in via Studielink
  • 4. Activeer je UvAnetID

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, krijg je een e-mail met je UvAnetID. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je in te schrijven bij de UvA.

  • 5. Doe een verzoek tot toelating

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, krijg je een e-mail met je UvAnetID. Daarna ontvang je binnen 24 uur een uitnodiging per mail om een verzoek tot toelating te doen in ons aanmeldsysteem MyInfo, mits dit voor jou van toepassing is. Indien je (voorwaardelijk) bent toegelaten, verzoeken we je om je deelname aan de master te bevestigen in MyInfo.

    Je hoeft geen verzoek tot toelating te doen indien je wordt toegelaten op basis van één van de volgende afgeronde Bachelordiploma’s (of indien je één van onderstaande bachelors afrondt voor 1 september/1 februari):

    • Bachelor Rechtsgeleerdheid (croho 50700)
    • Bachelor Fiscaal Recht (croho 56827)
    • Bachelor Notarieel Recht (croho 56828)
  • 6. Stuur de benodigde documenten op

    Heb je een van de volgende juridische bachelors in Nederland behaald of ga je die vóór 1 september (of 1 februari voor de februari-instroom) behalen? Dan hoef je geen diploma of cijferlijst aan te leveren:

    • Bachelor Rechtsgeleerdheid (croho 50700)
    • Bachelor Fiscaal Recht (croho 56827)
    • Bachelor Notarieel Recht (croho 56828)
    • Hbo-bachelor Rechten (CROHO 39205) van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd

    Zodra je diploma vastgelegd is door je huidige universiteit en dit is doorgegeven aan DUO krijgen wij dit automatisch door in ons systeem. Noodzakelijk is dat je vóór 1 september (1 februari) afstudeert.

    Ook indien je het schakelprogramma aan de UvA hebt afgerond of wilt worden toegelaten op basis van je PPLE-diploma aan de UvA met een 'major in Law' in combinatie met het civiel-effect-schakelprogramma hoef je geen documenten aan te leveren.

    Documenten opsturen

    Als je wilt worden toegelaten op basis van het UvA-schakelprogramma bij Schakelzone Recht van de Open Universiteit, dien je voor 1 september (of 1 februari) het volgende aan te leveren:

    • een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het civiel effect-schakelprogramma bij Schakelzone Recht hebt afgerond; of
    • een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het UvA-schakelprogramma zonder civiel effect bij Schakelzone Recht hebt afgerond.

    Er zijn twee manieren waarop je die documenten naar ons op kunt sturen. Je kunt je universiteit vragen om ze te e-mailen naar toelating-fdr@uva.nl. Of je kunt gewaarmerkte hardcopies via de post naar ons opsturen. Een gewaarmerkte hardcopy is een kopie van je diploma of cijferlijst met een originele waarmerkstempel en een handtekening van de instelling die het document heeft afgegeven. 

    Je kunt de gewaarmerkte kopieën naar één van de onderstaande adressen sturen:

    Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
    Postbus 1030
    1000 BA Amsterdam

    Let op! Stuur aangetekende post naar:

    Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
    Valckenierstraat 59
    1018 XE Amsterdam

    Documenten kunnen ook worden ingeleverd bij de onderwijsbalie FdR op de 6e etage van gebouw REC A.

  • 7. Wacht op uitslag toelatingsbesluit

    Zodra je aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een Bewijs van Toelating. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken op sis.uva.nl. Onder  ‘Checklist Inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.

  • 8. Meld je aan voor vakken

    Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je vóór de start van het semester (voor start september in juni, voor de start van februari in december). Hierover ontvang je bericht.

    De aanmeldingsperiode voor het onderwijs is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldingsperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.

    In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Ook voor verplichte vakken moet je je zelf aanmelden.

    Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics.

  • 9. Vraag je collegekaart aan

    Een collegekaart is een persoonlijke kaart die je onder andere gebruikt als identificatie tijdens tentamens en bij het lenen van boeken. Je krijgt na je voorwaardelijke toelating meer informatie over het aanvragen van een collegekaart.

  • 10. Betaal het collegegeld

    Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.

  • 11. Doe mee aan de opleidingsintroductie

    Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. Wij bevelen je ten zeerste aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.

Veelgestelde vragen
  • Ik heb in augustus/januari nog een laatste tentamen. Kan ik dan wel in september/februari starten?

    Ja, je kunt alvast in september met de master beginnen, ook al heb je officieel je bachelor nog niet behaald. De voorwaarde hiervoor is dat de uiteindelijke afstudeerdatum van je bachelor wel vóór 1 september ligt en dit vóór 1 oktober is verwerkt.

    Voor de februari-instroom geldt dit ook. Je kunt alvast in februari met de master beginnen, ook al heb je officieel je bachelor nog niet behaald. De voorwaarde is wel, dat de uiteindelijk afstudeerdatum vóór 1 februari ligt en dit vóór 1 maart is verwerkt.

  • De aanmelddeadline is 1 juni/1 december. Ben ik te laat om me nog in te schrijven?

    Je kunt je m.b.t. de september-instroom formeel nog tot 1 september aanmelden, maar we adviseren de deadline van 1 juni, zodat je je op tijd hebt aangemeld voor de vakaanmelding die in juni plaatsvindt. Als je je laat aanmeldt is deelname aan de gewenste vakken namelijk niet gegarandeerd.

    Voor de februari-instroom geldt dat de adviesdeadline 1 december is, in december vindt namelijk de vakaanmelding plaats. Ook hier geldt: bij laat aanmelden is deelname aan de gewenste vakken niet gegarandeerd.

  • Is er een minimum cijfergemiddelde nodig voor toelating?

    Voor deze master is geen minimum cijfergemiddelde nodig. Indien je een buitenlands diploma hebt, is het in sommige gevallen wel nodig om een minimum cijfergemiddelde op het diploma te hebben.