De Faculteit der Geesteswetenschappen heeft per 1 november 2020 een nieuwe Honorary Fellow: beeldend kunstenaar Antonis Pittas. Als Honorary Fellow gaat hij zich richten op het thema Recycling History (contemporizing history / historicizing the contemporary). In zijn werk onderzoekt Pittas historische en kunsthistorische aspecten van de publieke ruimte en de sociale en politieke implicaties ervan. Zijn kunst gaat de verbinding aan met de architectuur en de sociale dynamiek van de omgeving. Daarbij staat de vraag centraal hoe het verleden in relatie staat tot het heden, en vice versa.

Vanaf december neemt Pittas deel aan de groepstentoonstelling Refresh Amsterdam: Sense of Place van het Amsterdam Museum over de cultuur van de stad, de kwaliteit van de leefomgeving en processen zoals migratie, gentrificatie en de impact van het koloniale verleden. Pittas maakt voor dit project gebruik van historische overblijfselen van Amsterdamse gevels (verkregen van de gemeente Amsterdam) om een nieuw kunstwerk te maken. Hij noemt dit 'contemporizing history'. Op eenzelfde manier zal hij tijdens zijn fellowship samen met studenten en docenten van de faculteit de (cultuur)geschiedenis van het Universiteitskwartier in Amsterdam verkennen. Op die manier wil hij als honorary fellow een brug slaan naar de stad en de buurt.

Pittas zal tijdens zijn fellowship actief zijn als artistic researcher bij de opleiding Kunstgeschiedenis en de onderzoeksmaster Artistic Research. Ook gaat Pittas betrokken zijn bij Van klooster tot kwartier, het 4D Research Lab-project van hoogleraar Geschiedenis van de bouwkunst Lex Bosman en Patricia Lulof, directeur 4D Research Lab.

‘Met dit fellowship krijg ik de kans om mijn artistieke onderzoek samen met de wetenschappers van de UvA te verdiepen’, vertelt Pittas. ‘Ik zie ernaar uit om met studenten en onderzoekers het verleden en heden van het Universiteitskwartier te verkennen en een artistieke bijdrage te leveren aan grensverleggend onderzoek van de UvA.’

Christa-Maria Lerm-Hayes, hoogleraar Moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis: ‘Als artistic researcher zal Antonis Pittas een inspirerende gesprekspartner zijn voor onze studenten en docenten. Tijdens de verbouwing van het Universiteitskwartier, die letterlijk onze geschiedenis naar boven haalt, zal hij een belangrijke rol spelen in het debat over het (koloniale) verleden van de universiteit.’

Over Pittas

Antonis Pittas had (solo)tentoonstellingen in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en De Appel. Zijn werk is onder andere in de collecties van het het Van Abbe Museum en de Nederlandsche Bank opgenomen. In 2019 was hij artist in residence in het Van Doesburghhuis in Parijs. Hij is als tutor verbonden aan de Design Academy Eindhoven en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Ook was hij gastdocent aan het Sandberg Instituut, Hildesheim University en Bard College, evenals aan kunsthogescholen in Kopenhagen, Bergen en Praag. Pittas wordt vertegenwoordigd door Galerie Annet Gelink te Amsterdam.

Over het Honorary Fellowship

Antonis Pittas is de vijfde Honorary Fellow van de faculteit. Eerder werd het fellowship toegekend aan schrijver Abdelkader Benali, opera- en theaterregisseur Pierre Audi, schrijver en publicist Arnon Grunberg, en cabaretier Freek de Jonge. Met het Honorary Fellowship wil de faculteit de aandacht voor de praktijk van kunst en cultuur in onderwijs en onderzoek bevorderen.