Hoe belangrijk is overtuigingskracht bij het uitgeven, redigeren en in de markt zetten van een boek? Over dat onderwerp schreven 21 studenten van de masteropleiding Redacteur/editor samen een boek. Ze namen ook het hele uitgeefproces voor hun rekening: van redactie tot opmaak en het zoeken van een drukker. Het boek verschijnt deze week.

De studenten maakten het boek Dirigent der woorden als onderdeel van het vak Taalanalyse en tekstredactie. In duo’s schreven ze hoofdstukken over verschillende aspecten van retoriek in het boekenvak. Hoe schrijf je als uitgever bijvoorbeeld persberichten voor verschillende typen media, van traditionele kranten tot ‘bookstagrams’? Hoe krijg je buitenlandse uitgeverijen zo ver dat ze een boek van een Nederlandse auteur aankopen? En hoe overtuig je mensen ervan dat het belangrijk is een omstreden boek als Mein Kampf opnieuw uit te brengen?

Een eigen uitgeverij

Naast de research en het schrijven bestierden de studenten in de afgelopen maanden ook een eigen uitgeverijtje. Zo zorgden ze zelf voor de redactie en opmaak van het boek en benaderden ze verschillende mensen uit de boekenwereld om inhoudelijke bijdragen te leveren. ‘De master Redacteur/editor bereidt studenten voor op een baan binnen het boekenvak, dus dit is een mooie manier om het werkveld te verkennen’, vertelt docent Everdien Rietstap, die het project begeleidde. ‘Als onderdeel van het project becommentarieerden de studenten bijvoorbeeld elkaars teksten. Dat is heel leerzaam, omdat je dan zelf zowel auteur als redacteur bent en merkt hoe belangrijk het is dat feedback goed wordt onderbouwd.’

Samenwerken in coronatijd

De studenten verdeelden zich in een hoofd-, bureau- en beeldredactie om het project in goede banen te leiden. Een strakke planning en goede samenwerking waren daarbij onontbeerlijk, zegt student Suzanne Hoogstraten, die in de hoofd- en bureauredactie zat. ‘Je moet goed met elkaar communiceren over wanneer dingen af moeten zijn, want er moet zo veel gebeuren. Zeker in coronatijd is het best ingewikkeld om dat te coördineren, omdat je niet bij elkaar zit.’

Elkaars teksten becommentariëren is heel leerzaam, omdat je dan zelf zowel auteur als redacteur bent.

Welke taken de studenten op zich namen, konden ze zelf kiezen. ‘Zo kregen we de kans verschillende kanten van het publiceren van een boek mee te maken’, vertelt student Lisa van der Werf. ‘Het was heel leerzaam om dat allemaal mee te krijgen, van het schrijven zelf tot hoe je het boek naar buiten toe presenteert en hoe je mensen overtuigt om het te kopen.’ Zelf zat Van der Werf in de beeld- en hoofdredactie en verzorgde ze onder andere de opmaak van het boek.

Het boekproject is een terugkerend onderdeel van de master Redacteur/editor. Ieder jaar maken de masterstudenten een boek over een thema dat de kennis over het redacteurschap vergroot – dit jaar was dat dus de kunst van overtuigen. Rietstap: ‘Retoriek speelt belangrijke rol in het vak, maar er was nog niet veel over geschreven. De bevindingen van de studenten over dit onderwerp kan ik dan ook goed gebruiken in mijn eigen onderzoek op dit gebied. Ik ben heel trots op mijn studenten, dat het ze in zo korte tijd – en ondanks alle coronabeperkingen – gelukt is zo’n mooi boek te maken.’

Op vrijdagavond 12 februari is de feestelijke (online) boekpresentatie van Dirigent der woorden. Vanaf 13 februari is de bundel verkrijgbaar bij Athenaeum Boekhandel in Amsterdam. Aanmelden voor de boekpresentatie of een exemplaar vooruit bestellen kan hier.

Drs. E.J. (Everdien) Rietstap

Faculteit der Geesteswetenschappen