Dichter en schrijver Simone Atangana Bekono is per 1 november 2022 benoemd tot Honorary Fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam; leidraad binnen het fellowship is ‘Intimiteit in literatuur’. Atangana Bekono zal onder andere met studenten Neerlandistiek en Mediastudies onderzoeken hoe in maatschappelijk geëngageerd literair werk en drama, intimiteit wordt gecreëerd tussen personages die zich steeds opnieuw moeten verhouden tot hun maatschappelijke en culturele positie.
Simone Atangana Bekono (foto: Bob Bronshoff)

Tijdens haar fellowship zal Atangana Bekono een bijdrage leveren als docent en artistiek onderzoeker aan schrijfworkshops binnen de Schrijfateliers van de bachelor Nederlandse taal en cultuur, close reading-activiteiten en seminars.  Via experimenten en discussies wil ze met studenten vanuit verschillende invalshoeken hedendaagse literatuur en audiovisuele media verkennen om zo te reflecteren op haar schrijverschap. Daarnaast wordt een filmvertoning georganiseerd waar Simone Atangana Bekono haar onderzoeksresultaten zal delen met een breed publiek.

Literair talent

Simone Atangana Bekono (1991) debuteerde met de bundeling van gedichten en brieven Hoe de eerste vonken zichtbaar waren (2017). Deze werd in 2018 bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en in 2019 met het Charlotte Köhler Stipendium. In 2020 verscheen haar lovend ontvangen debuutroman Confrontaties die werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2021 en bekroond met de Hebban Debuutprijs, het Beste boek voor jongeren en de Anton Wachterprijs 2022 voor het beste literaire prozadebuut. De Volkskrant riep haar uit tot het literaire talent van 2020 én 2021. Op dit moment werkt Atangana Bekono mee aan de verfilming van haar debuut. Recent verscheen van haar hand het Brabants Boek Present Zo hoog de zon stond (2022), dat dit najaar als handelseditie bij De Arbeiderspers verschijnt. Ook schreef ze afgelopen jaar columns voor NRC en voor het Zomer Magazine van de Volkskrant.

Over het Honorary Fellowship

Atangana Bekono is de zesde Honorary Fellow van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Eerder werd het fellowship toegekend aan, opera- en theaterregisseur Pierre Audi, schrijver en publicist Arnon Grunberg, cabaretier Freek de Jonge, schrijver en programmamaker Abdelkader Benali en beeldend kunstenaar Antonis Pittas. Met het Honorary Fellowship wil de faculteit de aandacht voor de praktijk van kunst en cultuur in onderwijs en onderzoek bevorderen.