In 2023 organiseert de Faculteit der Geesteswetenschappen het publieksprogramma ‘Dekoloniale Dialogen@Humanities’, in en rond de zaal die bekendstaat als de 'VOC-zaal'. Het programma zal onder meer bestaan uit lezingen, performances, podcasts en kleine tentoonstellingen.

In de zogenoemde VOC-zaal in het Bushuis is een historische reconstructie van het VOC-verleden te zien die in de jaren 90 is bedacht en gemaakt. In de afgelopen jaren groeide onder medewerkers en studenten het ongemak over de manier waarop het koloniale verleden van Nederland en Amsterdam op deze plek wordt ge(re)presenteerd. Het dagelijks bestuur van de faculteit heeft daarom in augustus 2022 besloten de zaal, die gebruikt werd voor vergaderingen, symposia en buluitreikingen, tijdelijk te sluiten.

Vanaf januari 2023 gaan de deuren van de zaal weer open voor het publieksproject ‘Dekoloniale Dialogen@Humanities’. Tot eind 2023 zal worden geprogrammeerd in en rondom de zaal. Het project biedt een podium aan bestaand onderzoek en programma’s; daarnaast zal samen met medewerkers en studenten, partnerinstellingen en geïnteresseerden worden nagedacht over en gewerkt aan concrete voorstellen over de toekomst van de zaal en de omgang met het koloniale verleden van het Bushuis/Oost-Indisch Huis.

Het programma wordt samengesteld door Ghanima Kowsoleea (hoofd VOX-POP) in samenspraak met een interdisciplinair team van UvA-experts voorgezeten door Margriet Schavemaker (hoogleraar Media en kunst in de museale praktijk en artistiek directeur van het Amsterdam Museum). Dit team zal feedback en input geven aan de programmering gedurende het project en een open call publiceren om ideeën in te dienen en te participeren.

Ook zal de UvA komend jaar een interdisciplinaire adviescommissie instellen, op initiatief van Central Diversity Officer Machiel Keestra. De adviezen van deze commissie zullen onder andere het onderzoek naar het koloniale verleden van de eigen instelling betreffen, waarbij de programmering en de daaruit voortkomende inzichten van het project 'Dekoloniale Dialogen@Humanities' als input kunnen dienen voor dit onderzoek.

Op 19 januari vindt een startsymposium plaats, waarin de kaders, context en doelstellingen van het project worden besproken.

Heb je vragen of ideeën? Mail dan naar dekoloniale-dialogen@uva.nl.