8 december 2025
De lespakketten zijn ontworpen om wetenschap toegankelijk te maken voor iedereen: ook voor kinderen die er in hun dagelijks leven minder snel mee in aanraking komen. Het zijn zes lespakketten over uiteenlopende disciplines: van filosofie tot oceanografie.
Volgens projectleider dr. Eddie Brummelman, oprichter van KiDLAB, schieten traditionele vormen van wetenschapsonderwijs tekort: ‘Vaak komen wetenschappers in de klas om te vertellen wat wetenschap is. Daardoor kunnen kinderen onbedoeld de indruk krijgen dat zij bepaalde kennis missen, en dat alleen volwassenen deze kennis kunnen aanvullen. Maar kinderen zijn geboren wetenschappers. Ze zijn nieuwsgierig, vol doorzettingsvermogen en onderzoeken de wereld op hun eigen manier. Met Lil Scientist zetten we juist hen achter het stuur.’
Zonder gelijke kansen raakt de wetenschap kinderen kwijt die juist vernieuwende perspectieven inbrengenEddie Brummelman
De lespakketten zijn zo ontwikkeld dat leerkrachten geen voorbereidingstijd nodig hebben: ieder lespakket bevat lesdoelen, kant-en-klare PowerPointpresentaties, volledig uitgeschreven scripts en aanvullend materiaal.
De lespakketten bevatten actieve opdrachten die aansluiten bij de leefwereld van kinderen:
De lessen werden samen met wetenschappers en leerlingen van de IMC Weekendschool ontwikkeld. In verschillende pilots testten kinderen onderdelen van de lespakketten, waarna de feedback direct werd verwerkt. Marleen Hoebe, junioronderzoeker bij KiDLAB, coördineerde dit proces: zij zorgde ervoor dat wetenschappers en leerlingen elkaar echt begrepen.
Kinderen ontdekken dat wetenschap geen uitzonderlijke vaardigheid is die slechts enkelen bezitten, maar een manier van denken die iedereen in het dagelijks leven kan leren toepassenEddie Brummelman
Een sprekend voorbeeld komt uit de les ‘Wie is de wetenschapper?’, waarin kinderen stereotype beelden van wetenschappers onderzoeken. ‘Een meisje tekende onze student-assistent Justine na. Dat Justine een vrouwelijke wetenschapper is, was voor haar een eyeopener. Toch tekende ze haar automatisch met een labjas en reageerbuizen, terwijl Justine een sociale wetenschapper is. Dat laat zien hoe hardnekkig sommige stereotypes zijn, maar ook hoe waardevol het is om ze bespreekbaar te maken’, vertelt Brummelman.
Lil‘Scientist richt zich nadrukkelijk op het bereik van kinderen uit wijken met lage gemiddelde inkomens. Brummelman: ‘Als samenleving zijn we verplicht om kinderen gelijke kansen te bieden, ongeacht waar ze geboren worden of hoeveel geld hun ouders verdienen. Zonder gelijke kansen raakt de wetenschap grote groepen kinderen kwijt die juist vernieuwende perspectieven inbrengen.’
De lesbundels moeten kinderen laten zien dat wetenschap:
Volgens Brummelman raken de lespakketten precies de kern: ‘Kinderen ontdekken dat wetenschap niet alleen iets is wat je in een lab doet, maar vooral een manier om de wereld om je heen te begrijpen en kritisch te bevragen. Dat is misschien nog wel belangrijker dan de ambitie om later wetenschappelijk onderzoeker te worden.’