Energy transition through the lens of Sustainable Developments Goals (ENLENS) is één van de interfacultaire onderzoeksgebieden van de Universiteit van Amsterdam. Het verenigt onderzoekers die werken aan economische, ecologische, technologische, sociale, politieke en zakelijke aspecten van het energiesysteem, de energietransitie en Sustainable Developments Goals.

Dit RPA stelt startkapitaal beschikbaar voor gezamenlijke faculteitsoverstijgende initiatieven om nieuwe mogelijkheden te genereren voor onderzoekers om hun expertise toe te passen in een interdisciplinaire benadering, en gezamenlijke voorstellen te ontwikkelen voor externe onderzoeksfinanciering. Het RPA richt zich specifiek op tenure trackers, assistent-hoogleraren en nieuw aangestelde stafleden. Deelname aan het RPA zal hen helpen bij het ontwikkelen van hun wetenschappelijke netwerk over de faculteiten van de UvA heen en bij het creëren van nieuwe netwerken met publieke, non-profit en private stakeholders.