De Centrale Ondernemingsraad (COR) vindt het belangrijk dat medewerkers en studenten terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon met zorgen of klachten. Daarom dringt de COR al enige tijd aan op verdere professionalisering van de vertrouwenspersonen en meer regie. Met de aanstelling van coördinerend vertrouwenspersoon Arjen Berkvens zijn de voorwaarden daarvoor nu geschapen.

Het creëren van deze nieuwe functie is van groot belang voor het klimaat van sociale veiligheid op onze universiteit. Daarnaast zijn er de afgelopen periode veel nieuwe vertrouwenspersonen aangesteld – een ontwikkeling waarmee de COR meer dan tevreden is.

Ga naar de vertrouwenspersoon met jouw zorgen

De Centrale Ondernemingsraad heeft met Arjen Berkvens gesproken over hoe belangrijk het is dat medewerkers hun zorgen en twijfels over sociaal onveilige situaties melden. Ook als je twijfelt of een bepaalde situatie, gebeurtenis acceptabel is, kun je bij een vertrouwenspersoon terecht. Het hoeft niet tot een officiële klacht te leiden als je dat niet wil, maar dat hoort natuurlijk wel tot de mogelijkheden. Iedere medewerker en student kan naar elke vertrouwenspersoon stappen, je hoeft dus niet per se met iemand van je eigen eenheid te spreken als dat niet comfortabel voelt.

Er is een UvA website over sociale veiligheid met informatie voor studenten en medewerkers. Je vindt hier een overzicht van de mogelijkheden om jouw probleem te bespreken. Weet je niet bij wie je moet zijn, maak dan een afspraak met een vertrouwenspersoon, want die kan je ook hierbij helpen. Samen met Arjen blijft de COR de situatie van vertrouwenspersonen aan onze universiteit agenderen.