De Centrale Ondernemingsraad (COR) heeft zeer veel waardering voor het werk van ombudsfunctionaris Samera Ouchene, zo blijkt in het overleg tussen Ouchene en de COR op 31 maart 2023. Tijdens dit overleg zijn de meest recente cijfers over het aantal meldingen die bij de ombudsfunctionaris zijn binnen gekomen besproken.

De inbreng van de ombudsfunctionaris is van onschatbare waarde voor het klimaat van sociale veiligheid op onze universiteit. Er komen meer meldingen binnen bij de ombudsfunctionaris, een teken dat de academische gemeenschap het nut en de waarde van de functionaris erkent en herkent. Het is opvallend te noemen dat in 2022 van enkele UvA-onderdelen, ACTA (met betrekking tot medewerkers van de UvA), AUC en Student Services relatief meer meldingen zijn ontvangen. Voor het eerst werd ook een melding als loopbaanobstructie gekwalificeerd in de rapportage van de Ombudsfunctionaris UvA. De COR heeft in het verleden meerdere malen gepleit voor de opname van het begrip loopbaanobstructie in het Huis van Sociale Veiligheid als mogelijke consequentie van sociaal onveilig gedrag (zie COR 21u08).

Tegelijkertijd leven er zorgen over de opvolging van sommige meldingen. Het is aan de leidinggevenden in de lijn om te zorgen dat er ook daadwerkelijk gevolg wordt gegeven aan een melding. Soms schort het aan prioritering of voldoende kennis of vaardigheden om voor een goede opvolging zorg te dragen. Afstemming tussen vertrouwenspersonen en de ombudsfunctionaris blijft belangrijk.

Daarnaast blijft het zorgelijk dat een ruime meerderheid van de melders vrouw is en een internationale achtergrond heeft. De ombudsfunctionaris geeft in haar rapport aan dat een drietal kwetsbare groepen medewerkers extra aandacht behoeven: promovendi, studenten en medewerkers met een functiebeperking en internationale studenten en medewerkers. De COR herkent het beeld dat deze groepen extra kwetsbaar zijn voor sociale onveiligheid en ondersteunt de aanbevelingen van de ombudsfunctionarissen daarom van harte.

De COR blijft er daarom op aandringen dat de UvA blijft investeren in maatregelen die de sociale veiligheid voor medewerkers en studenten merkbaar verbeteren, in het algemeen en specifiek voor kwetsbare groepen. Ook pleit de Centrale Ondernemingsraad ervoor scherp te blijven dat decanen en medewerkers personeelszaken sociale onveiligheid blijven herkennen en erkennen en zaken doorverwijzen waar nodig. De COR is blij om te zien dat hij wat dit betreft het CvB aan zijn zijde heeft.