Wegwijzer voor medewerkers
Afhankelijk van jouw situatie kan het goed zijn als je een ongewenste situatie eerst bespreekt met je leidinggevende. Als dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, dan kun je gebruik maken van de andere opties in dit overzicht. Het kan ook zo zijn dat je leidinggevende je hiernaar verwijst.
Als je te maken hebt met ongewenst gedrag (seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie) kun je terecht bij de vertrouwenspersonen voor ongewenst gedrag. Zij bieden steun en helpen bij het zoeken naar een manier om het ongewenste gedrag te beëindigen of de-escaleren. Indien nodig verwijzen zij door naar professionele hulpverleners. Ook kunnen zij je helpen bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Vertrouwenspersonen werken volgens de richtlijn van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen en zullen meldingen vertrouwelijk behandelen en anoniem registreren.
Hoe weet je wanneer je te maken hebt met ongewenst gedrag? Waar de grenzen liggen, is niet altijd duidelijk. Wat de één als ongewenst gedrag ervaart, hoeft voor de ander geen probleem te zijn. Met de e-learning sociale veiligheid vergroot je je bewustzijn over grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast leer je waar je op de UvA terecht kunt als je te maken krijgt met ongewenst gedrag.
Je kunt bij de ombudsfunctionaris terecht wanneer sprake is van structurele problemen of misstanden binnen de UvA. Dit kunnen meldingen zijn over verschillende situaties, zoals ernstige problemen in de samenwerking, ongewenst gedrag en integriteitskwesties. De ombudsfunctionaris werkt vanuit een onafhankelijke en onpartijdige positie. Elke melding wordt zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld. Je kunt bij de ombudsfunctionaris terecht voor een luisterend oor, advies, bemiddeling of onderzoek. Ook kun je ervoor kiezen om je melding uitsluitend te laten registreren (in het geval van meerdere meldingen kan de ombudsfunctionaris onderzoek laten doen). De ombudsfunctionaris signaleert ontwikkelingen en patronen binnen de UvA en doet aanbevelingen ter verbetering aan het College van Bestuur.
Je kunt ongewenst gedrag (seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie) melden bij een leidinggevende of een docent. Als dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk is kun je terecht bij de vertrouwenspersonen voor ongewenst gedrag of bij de ombudsfunctionaris.
Heb je vragen over je werk- en rechtspositie, zoals arbeidsvoorwaardelijke regelingen, een (dreigend) geschil met je leidinggevende of een reorganisatie? Dan kun je terecht bij de vertrouwenspersoon individuele rechtspositie (VIR). Als arbeidsjurist kan de VIR je adviseren over je rechtspositie. De VIR is onafhankelijk en probeert zoveel mogelijk te bemiddelen bij conflicten. Omdat de VIR maar beperkt voor de UvA werkt, doorgaans op dinsdag en vrijdagochtend, kun je hem het best bereiken per e-mail.
Als je problemen hebt in je sociale omgeving (bijvoorbeeld gerelateerd aan wonen, werken, religie, persoonlijke omstandigheden of financiën) en daar in je werk gevolgen van ondervindt of als je al deels uitgevallen bent, kun je terecht bij bedrijfsmaatschappelijk werk of een bedrijfsarts. Dat kan kosteloos en vertrouwelijk. Voor het maken van een afspraak hoef je niet ziek te zijn.
Lees wat je kunt doen bij intimidatie en bedreigingen.
Met vragen of klachten over wetenschappelijke integriteit kun je terecht bij de vertrouwenspersonen wetenschappelijke integriteit. Deze vertrouwenspersonen kunnen je ook informeren over de procedure voor het indienen van een klacht bij de commissie wetenschappelijke integriteit (CWI).
Ga naar contactgevens van de vertrouwenspersonen onder Wetenschappelijke integriteit
Als je een formele klacht wilt indienen tegen een medewerker van de UvA over een (ongewenste) gedraging, dan kun je terecht bij de Klachtencommissie. De procedure bij de Klachtencommissie is vastgelegd in de Regeling ter behandeling van klachten van personeelsleden en studenten van de Universiteit van Amsterdam.
Bel bij spoed het alarmnummer 112.
Bel bij noodsituaties op de UvA het alarmnummer van de centrale meldkamer: 020 525 2222
Zie je een onveilige situatie of een bijna ongeluk? Maak hier dan melding van via www.uva.nl/veilig.
Als docent, tutor of onderwijsassistent kan het lastig zijn om met een signaal om te gaan of een melding te doen van ongewenst gedrag binnen of buiten de collegezaal. Met een aantal basisprincipes, tips en stappen kun je zorgvuldig omgaan met een situatie. Deze handreiking helpt je daarbij en laat zien waar je terecht kunt voor advies, hulp en ondersteuning.
Je kunt omstander zijn in een onacceptabele situatie met ongewenst gedrag. De ‘Active Bystander Toolkit’ helpt je om een actieve omstander te zijn. De toolkit geeft tips voor hoe je kunt interveniëren op een manier die het beste bij jou en de situatie past.
Voor medewerkers: Toolkit Active Bystander sociale veiligheid (pdf)
Heb je vragen over sociale veiligheid of ondersteuning nodig, neem dan contact op met Personeel & Organisatie (P&O).
Meer informatie over het beleid en initiatieven van de UvA op het gebied van sociale veiligheid vind je op uva.nl/sociale veiligheid.
In de gedragscode van de UvA staat hoe we met elkaar omgaan en wat te doen als er toch sprake is van ongewenst gedrag.
De UvA heeft nieuwe regelgeving vastgesteld voor de ombudsfunctionaris, de vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen en de klachtenregeling. Lees meer over deze regelgeving.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.