Het nieuwe academische jaar gaat van start in een wereld waarin de internationale rechtsorde en democratische waarden onder druk staan. Internationaal, mede door de Russische inval in Oekraïne, maar ook in Nederland, door groeiende ongelijkheid, desinformatie en wantrouwen. Hoe kan de universiteit bijdragen aan een veerkrachtige democratie?
Kerngegevens van evenement Opening academisch jaar 2022-2023: Wetenschap en democratie
5 september 2022
15:00 -16:15

Deze vraag staat centraal tijdens de Opening Academisch Jaar 2022-2023. Je bent van harte uitgenodigd om de opening bij te wonen.

Programma

• Collegevoorzitter Geert ten Dam gaat in op de bijdrage van de universiteit aan een veerkrachtige democratische samenleving
  • Universiteitshoogleraar Kunstmatige intelligentie en maatschappij Claes de Vreese spreekt over onderzoek naar media, artificiële intelligentie en democratie
  • Muzikaal intermezzo door leden van het Studentenkoor Amsterdam
  • Hoogleraar mediastudies Mark Deuze over onderwijs, media activisme en democratisch engagement
  • De Kiesmannen, Dylan Ahern en Jochem Jordaan, sluiten de middag af met hun kijk op het thema 'Democratie'

Na afloop is er gelegenheid om het gesprek voort te zetten en na te praten tijdens de receptie in het Maagdenhuis.

Kijk de Opening Academisch Jaar 2022-2023 terug via de volgende link.

Speech Geert ten Dam

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam

Warm welkom op de campus

Ook de campussen vieren we de start van het Academisch Jaar 2022-2023. Op alle UvA-campussen word je tussen 09:00 en 16:00 warm welkom geheten met een rode loper. Ben je op de campus, kom dan langs voor een lekker kopje koffie of een sapje en wat lekkers!