Bedrijfskunde
Het proces van ondernemerschap, het starten en runnen van een eigen bedrijf, is een belangrijk mechanisme in de samenleving, dat van invloed is op het creëren van werkgelegenheid, innovatie en sociale en technologische verandering. Veel deskundigen zijn het erover eens dat de individuele ondernemer de belangrijkste factor in dit proces is, wat de relevantie onderstreept van de menselijke psychologie voor de praktijk, de theorie en het onderzoek op het gebied van ondernemerschap. De oratie van Martin Obschonka tracht een breed overzicht te geven van onze psychologische kennis van kernverschijnselen van ondernemerschap. Er wordt speciale aandacht besteed aan loopbaanbeslissingen, de ontwikkeling van een ondernemersmentaliteit, persoonlijke motivatie, welzijn en stress, en de rol van menselijke versus kunstmatige intelligentie. De lezing wordt afgesloten met een discussie over hoe toegepaste psychologie en ondernemerschapsonderzoek elkaar kunnen aanvullen, en hoe huidige en opkomende onderzoeksgrenzen het vakgebied kunnen veranderen.
Prof. dr. M. Obschonka, hoogleraar Entrepreneurship: The Psychology of Entrepreneurship.
Deze oratie vindt plaats in het Engels en is hier live te volgen.