In Strauss’ krachtige werk Don Juan wordt de zoektocht van de legendarische rokkenjager Don Juan naar een ideale echtgenote uitgewerkt. Don Juan is een ware levensgenieter, totdat hij de moed om een vrouw te vinden volledig verliest. Uit pure wanhoop pleegt hij zelfmoord, waarmee het stuk tot een tragisch einde komt. Strauss weet Don Juans levensloop en identiteitscrisis op meesterlijke wijze tot leven te brengen door middel van weelderige melodieën.
Vervolgens zal stersopraan Nataliia Shumska soleren in Moesorgski’s Liederen en dansen van de dood. Samen met het orkest neemt zij u mee op reis langs de vier delen uit deze dramatische liederencyclus, waarin de dood wordt gepersonifieerd als verschillende personages. In het stuk is Moesorgski’s Russische identiteit duidelijk terug te horen. Hij schreef zijn werk in tijden van grote sociale onrust in Rusland en verwerkte zijn sterke gevoel van nationalisme in de muziek. Ironisch is dat Moesorgski de première van zijn werk nooit zelf heeft kunnen meemaken: voordat het volledig af was, is hij gestorven aan overmatig drankgebruik.
Om positief af te sluiten wordt de expressieve Symfonie no. 2 van Rachmaninoff gespeeld. Deze emotionele symfonie is doordrenkt van de bruisende levensenergie die Rachmaninoff na langdurige depressie hervonden had. Na een nieuwe start in Duitsland met zijn gezin en een aantal successen in zijn carrière weet Rachmaninoff zijn leven te herpakken en schrijft hij de meest prachtige melodieën, waarin zijn gevoel de leidraad is. Hij weet zijn eigen identiteit op uitzonderlijke wijze terug te laten horen in zijn werk.