Dr. Marie Rosenkrantz Lindegaard (1976) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Dynamics of Crime and Violence aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR). Lindegaard combineert het hoogleraarschap met haar functie als senior onderzoeker bij het NSCR.
Marie Rosenkrantz Lindegaard
Marie Rosenkrantz Lindegaard (foto: NSCR)

In haar onderzoek focust Lindegaard zich op criminologie, Artificial Intelligence en het gebruik van CCTV (beveiligingscamera’s) voor observationeel onderzoek. Inzet is het vinden van verklaringen voor criminaliteit en geweld, ten behoeve van de ontwikkeling van preventieprogramma's.

De dynamiek van criminaliteit en geweld

Hoe ontwikkelen criminaliteit en geweld zich binnen een reeks interacties? Wat doen mensen als ze betrokken raken bij zulke interacties en hoe kunnen we hun handelingen begrijpen en verklaren? Wat zijn de gevolgen van hun handelingen voor de veiligheid van alle betrokkenen en hoe kunnen criminaliteit en geweld beheerst worden? Deze vragen staan centraal in het onderzoek van Lindegaard.

Het uitgangspunt is dat zelfs mensen met de grootste neiging betrokken te raken bij criminaliteit en geweld dat zelden daadwerkelijk raken en dat criminaliteit en geweld dynamische en interactieve processen zijn: in de regel zijn het reacties op bepaalde omstandigheden. Lindegaard richt zich daarom specifiek op typen actoren die het gedrag van geweldsplegers kunnen beïnvloeden. Zulke verklaringen bieden kansen voor het ontwikkelen van gedragspreventiemaatregelen gericht op het veranderen van de handelwijze van mensen.

De komst van de bijzonder hoogleraar Dynamics of Crime and Violence betekent ook meer aandacht in het onderwijs voor criminologie en geweld, in het bijzonder binnen de programma’s van de minoren ‘Violence’ en ‘Conflict Studies’. Lindegaard gaat onder meer masterstudenten begeleiden bij hun scripties en promovendi begeleiden binnen de Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR).

Over Marie Rosenkrantz Lindegaard

Lindegaard studeerde Antropologie aan de Universiteit van Kopenhagen en promoveerde vervolgens, ook in de Antropologie, aan de UvA. Sinds 2008 is ze werkzaam bij het NCSR, sinds 2016 als senior onderzoeker. Daarnaast is Lindegaard, ook sinds 2016, universitair hoofddocent aan de afdeling Sociologie van de Universiteit van Kopenhagen. Eerder was zij ook als universitair docent Criminologie verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Lindegaard is auteur van de monografie Surviving Gangs, Violence and Racism in Cape Town: Ghetto Chameleons en redactielid van het wetenschappelijke tijdschrift International Criminal Justice Review en Qualitative Criminology. Van 2015 tot 2018 was zij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Criminologie. Zij verwierf verschillende grote onderzoekssubsidies, waaronder een subsidie van de Danish Indepent Research Council, een Vidi-subsidie van NWO en een COVID-19-subsidie van ZonMw.