De 14 universiteiten kiezen ervoor, gezien de coronacrisis, de norm voor het BSA dit collegejaar te verlagen met een bandbreedte van 10-15%. Voor de UvA betekent dit dat studenten die met hun opleiding zijn gestart in het academisch jaar 2020 – 2021 en 6 EC minder dan de BSA-norm hebben gehaald toch tot het volgend studiejaar worden toegelaten. Grosso modo hoeven eerstejaars studenten één groot vak minder af te ronden om door te kunnen stromen.
Foto: Ilsoo van Dijk

Daarnaast blijft het voor universiteiten mogelijk om op opleidingsniveau de regels van het BSA verder aan te passen als dat nodig is. Bijvoorbeeld als een opleiding echt niet in staat is om (praktijk-)vakken te verzorgen. De bestaande regelingen bieden daarnaast zoals altijd de mogelijkheid om een uitzondering te maken voor individuele studenten die in de knel zijn gekomen.

Alle universiteiten houden data bij over de voortgang van studenten in de opleidingen. Uit die data zien we dat er afgelopen jaar nauwelijks studievertraging is ontstaan. De universiteiten vinden het daarom belangrijk om niet het hele BSA te schrappen. Wel is daarnaast gebleken dat het welzijn van de studenten stevig onder druk staat, en dat wordt versterkt door de deze week aangekondigde verlenging van de lockdown.

Daarom hebben de universiteiten besloten dat zij onder deze bijzondere omstandigheden het BSA generiek verlagen. Daarnaast blijven we ons maximaal inspannen om de studenten te helpen bij de problemen die ze nu ondervinden als gevolg van de coronamaatregelen.