De Universiteit van Amsterdam staat dit jaar op plaats 55 van de QS World University Rankings en is daarmee de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit op de ranglijst. De UvA stijgt zes plaatsen ten opzichte van vorig jaar; toen stond de UvA 61ste. In totaal bekeek QS 1.673 instellingen en rangschikte er 1.300. In de editie 2021-2022, die op dinsdag 8 juni verscheen, behoort de UvA tot de 5% van hoogst beoordeelde instellingen.

De ranking van QS wordt opgesteld aan de hand van zes indicatoren: academic reputation (40%), employer reputation (10%), citations per faculty (20%), faculty/student ratio (20%), international faculty (5%) en international students (5%). De UvA scoort vooral goed op citaties en academische reputatie.

Nummer 1 van de wereld is, voor het tiende jaar op rij, het Massachusetts Institute of Technology (MIT). De plaatsen 2 en 3 worden ingenomen door respectievelijk de University of Oxford en Stanford University. Met negen universiteiten in de top 200 zijn de Nederlandse universiteiten goed vertegenwoordigd in de ranglijst. Naast de UvA staat van de Nederlandse universiteiten ook de TU Delft in de top 100 (op plaats 57).

Rankings by subject

Begin maart publiceerde QS de World University Rankings by subject 2021. Hierin staat de UvA in 27 disciplines in de wereldwijde top 100 en staat het vakgebied Communication & Media Studies aan de UvA wereldwijd op nummer 1 en Dentistry aan ACTA op plaats 3 van de wereld.