Zes recent gepromoveerde onderzoekers van de UvA en Amsterdam UMC (locatie AMC) ontvangen een Rubicon-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hiermee kunnen zij onderzoek doen aan een onderzoeksinstelling in het buitenland en zo internationale ervaring opdoen.

De laureaten

Yasmine Liu (Geneeskunde): NAD+ verhogen tegen leververvetting

Nicotinamide-adenine-dinucleotide (NAD+ ) is cruciaal voor een gezonde leverfunctie, maar concentraties van NAD+ dalen bij leververvetting. Het remmen van het enzym ACMSD stimuleert de aanmaak van NAD+. Liu gaat onderzoeken of het remmen van ACMSD ook leververvetting kan tegengaan.

Liu vertrekt voor een periode van twee jaar naar de Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) in Zwitserland.

Joyce Man (Geneeskunde): Hoe wordt het X-chromosoom uitgeschakeld?

Hoe vrouwelijke cellen één van de X-chromosomen uitschakelen was tot voor kort een raadsel. Het eiwit SPEN blijkt een essentiële rol te spelen tijdens de inactivatie van het X-chromosoom. Man gaat het werkingsmechanisme van SPEN tijdens X-inactivatie nader onderzoeken.

Man vertrekt voor een periode van twee jaar naar het European Molecular Biology Laboratory (EBL) in Heidelberg (Duitsland).

Iris Pit (Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics): Synthetische chemicaliën als oorzaak voor biodiversiteitsverlies

Europese rivieren bevatten een mix van synthetische chemicaliën ontstaan door afvalwaterlozingen. Het effect van synthetische chemicaliën op de biodiversiteit is echter onbekend. In dit project gaat Pit onderzoeken of en welke chemicaliën een afname van biodiversiteit veroorzaken. De resultaten zullen helpen bij waterkwaliteitsmonitoring en het creëren van een gifvrij milieu.

Pit vertrekt voor een periode van twee jaar naar de afdeling Environmental Science van Stockholm University (Zweden).

Dragana Stojmenovska (Sociologie): Waarom neemt de loonkloof tussen mannen en vrouwen niet meer af?

Na decennia van vooruitgang in de richting van gendergelijkheid, neemt de loonkloof tussen mannen en vrouwen niet meer af. Met longitudinale big data uit de Nederlandse bevolkingsregisters en kwantitatieve methoden gaat Stojmenovska de oorzaken van deze vastgelopen voortgang bestuderen.

Stojmenovska vertrekt voor een periode van twee jaar naar de afdeling Sociology van New York University (VS).

Josephine Tan (Geneeskunde): Energieverbrandende vetcellen die ontstaan uit gladde spiercellen

Er bestaan twee soorten vetcellen: vetcellen waarin energie wordt opgeslagen en vetcellen die juist energie verbranden. Het vermeerderen van ‘energieverbrandende’ vetcellen kan obesitas helpen bestrijden. Tan gaat mechanismes bestuderen waardoor gladde spiercellen kunnen worden omgezet in energieverbrandende vetcellen.

Tan vertrekt voor een periode van twee jaar naar de Perelman School of Medicine van de University of Pennsylvania (VS).

Vera Wiersma (Geneeskunde): Uit fase: eiwit aggregatie in het ontstaan van ALS

Cellen concentreren eiwitten in vloeistofdruppeltjes. Deze druppeltjes zijn handig, maar mogelijk ook riskant, omdat ze kunnen veranderen in vaste eiwitklonten. Wiersma bestudeert de overgang van het ALS-eiwit TDP-43 van de vloeibare naar de vaste fase in gekweekte menselijke hersencellen.

Wiersma vertrekt voor een periode van twee jaar naar de University of Zurich (Zwitserland).

Over Rubicon

NWO ontving deze ronde aanvragen van 76 onderzoekers en honoreerde er in totaal 24. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf.

Lees het NWO-nieuwsbericht over alle toekenningen in deze ronde.