Met behulp van data-analyse de impact van ngo’s en de publieke sector op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (UN Sustainable Development Goals, SDG's) vergroten. Dat is het doel van het nieuwe instituut Analytics for a Better World van de Amsterdam Business School van de UvA en analytics- en technologiebedrijf ORTEC, in samenwerking met prof. dr. Dimitris Bertsimas van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Het instituut gaat onder meer organisaties helpen bij de implementatie van analytics in projecten, maar zich bijvoorbeeld ook richten op kennisdeling, onderzoek en de professionalisering van ngo’s.

‘De mensheid staat voor gigantisch grote uitdagingen: klimaatverandering, armoede en honger, uitsterven van flora en fauna, noem maar op. Daarom zijn de SDG’s zo belangrijk. Om de doelen te kunnen halen, is het cruciaal dat de impact van ngo’s en publieke organisaties zo groot mogelijk is’, vertelt Robert Monné, directeur van Analytics for a Better World. ‘Als het gaat om het creëren van impact, heeft data-analyse zijn waarde ruimschoots bewezen, maar tot dusver vooral in de commerciële wereld. Waardevolle onderzoeksresultaten, technologie en kennis op dit terrein vinden nog maar moeilijk hun weg naar niet-commerciële organisaties. Dimitris Bertsimas, hoogleraar Business Analytics aan MIT, onderschrijft dat: ‘De financiële beloning in de non-profitsector is minder aantrekkelijk, waardoor data-analyse in deze sector minder is ontwikkeld en er nog veel winst te behalen valt.’

In het Analytics for a Better World Institute komen wetenschap en praktijk samen. ‘Vanuit de wetenschap is veel geschreven over data-analyse via algoritmes en kunstmatige intelligentie en hoe dat een rol kan spelen bij de SDG’s, aldus Dick den Hertog, UvA-hoogleraar Operations Research en directeur Science-to-Impact bij het instituut. ‘Maar om data, wiskunde en statistiek te laten werken in de praktijk, heb je ook analytics, technologie en business skills nodig. In die combinatie brengt ORTEC jarenlange ervaring mee.’

Volop kansen

Het nieuwe instituut gaat organisaties helpen bij het uitvoeren van projecten en het ontwikkelen van analyticstechnieken en -toepassingen ten behoeve van de SDG's. Den Hertog: ‘Zo kunnen data-modellen bijvoorbeeld worden ingezet om satellietbeelden van ontbossing beter te analyseren, zodat er snel op gereageerd kan worden. Door het analyseren van weersvoorspellingen en historische impactgegevens kunnen de gevolgen van orkanen beter in beeld worden gebracht, en kunnen hulporganisaties sneller de benodigde hulp leveren op de juiste plek. Bodemanalyse via machine learning kan de opbrengsten van landbouw verbeteren. Kansen te over dus.’ Er lopen al een aantal projecten waar het Analytics for a Better World Institute bij betrokken is, waaronder bij de Wereldbank, Amref Flying Doctors en bij 510, een initiatief van het Nederlandse Rode Kruis.

Maar de plannen gaan verder. Er komt een open-source database, waar ngo’s kosteloos terechtkunnen voor tools en oplossingen die eerder al zijn ontwikkeld. Analytics for a Better World gaat organisaties ook helpen in het trainen en opleiden van hun medewerkers, onder meer in summer- en winter schools. Daarnaast wordt ook toegepast onderzoek gedaan, en komen er – naast een eigen (toegepast) wetenschappelijk tijdschrift – bijeenkomsten en seminars.

Naar een wereldwijde beweging

De Amsterdam Business School en ORTEC stellen voor de komende drie jaar opstartbudget beschikbaar voor het instituut. “We werken zonder winstoogmerk. Inkomsten worden meteen verder in het instituut geïnvesteerd ter ondersteuning van onze missie’, aldus Monné. De focus ligt de eerste periode vooral op het vergroten van het partnernetwerk van zakelijke sponsors, ngo's en non-profitorganisaties, en op het opstarten van nieuwe gezamenlijke projecten. Monné: ‘Daarbij willen ons niet beperken tot een enkele SDG en de scope van de problemen waar we mee aan de slag gaan is natuurlijk wereldwijd. Over vijf jaar hopen we dat Analytics for a Better World een grote beweging is geworden met meetbare impact op de SDG's.’

Meer informatie en/of aansluiten? Kijk op de website van Analytics for a Better World of e-mail naar naar hello@analyticsbw.org.