De Universiteit van Amsterdam (UvA) en technologiebedrijf Bosch gaan hun bestaande samenwerking verder uitbreiden met de lancering van een nieuw publiek-privaat onderzoekslab. Delta Lab 2 - het vervolg op de succesvolle samenwerking Delta Lab 1 - zal zich richten op het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning voor toepassingen in computer vision, generatieve modellen en causaal leren.

'Voor Bosch is samenwerking en nauwe uitwisseling met academische instellingen een essentieel onderdeel van onze inspanningen bij de ontwikkeling van veilige, robuuste en verklaarbare AI. Door de eerder succesvolle samenwerking in het UvA-Bosch Delta Lab uit te breiden, realiseren we onze ambitie om grensverleggend onderzoek te combineren met een hoog toepassingspotentieel', zegt Michael Fausten, Senior Vice President en hoofd van het Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI).

Delta Lab 2 wordt onderdeel van ICAI, het nationale innovatiecentrum voor AI, dat gevestigd is op het Amsterdam Science Park. Het lab zal worden geleid door de dr. Jan-Willem van de Meent en Prof. dr. Theo Gevers van de UvA. De dagelijkse leiding van het lab is in handen van dr. Eric Nalisnick.

'De samenwerking tussen UvA en Bosch in Delta Lab 1 is een groot succes’, stelt Gevers. ‘Op dat succes willen we voortbouwen met nieuw fundamenteel onderzoek naar machine learning en computer vision-technologieën. We zijn blij dat Bosch blijft investeren in fundamenteel onderzoek, we gaan enthousiast door met werken aan onontgonnen terreinen van AI.’

Win-winsituatie

In het Delta 2-lab werken tien promovendi, een postdoc en een labmanager de komende vijf jaar aan projecten met een totaal budget van € 5,2 miljoen op nieuw onderzoek naar diepe (causale en PDE-gebaseerde) generatieve modellen; zekerheid en causaliteit in machine learning; en 3D-computervisie.

Van de Meent: ‘We zijn verheugd om onze productieve samenwerking voort te zetten. Werken met Bosch is een win-winsituatie. Het vergemakkelijkt niet alleen de acceptatie van AI-innovaties in de industrie, maar biedt ook een schat aan use-cases die kunnen inspireren tot verdere innovaties, zoals het opnemen van fysieke kennis in modellen, het redeneren over hun causale structuur en het evalueren van de mate van vertrouwen die kan worden toegekend aan voorspellingen.'

Over ICAI

Het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) is een nationaal netwerk gericht op publiek-private technologie en talentontwikkeling tussen kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid op het gebied van kunstmatige intelligentie. Nederland heeft een overvloed aan talent, onderzoek van wereldklasse, een lange traditie in AI-onderwijs en is een van 's werelds leidende landen op het gebied van innovatiekracht. ICAI brengt deze onderdelen samen in een uniek nationaal initiatief. Haar innovatiestrategie is georganiseerd rond industrielabs (onderzoekslabs met meerjarige strategische samenwerkingen met de industrie).

ICAI is gevestigd op Amsterdam Science Park; de 29 ICAI labs zijn gevestigd op tien locaties waaronder Amsterdam (UvA, VU). Andere ICAI-labs verbonden aan de UvA zijn: AIRlab Amsterdam (samenwerking met Ahold Delhaize), Nationaal Politielab AI (UvA, Universiteit Utrecht, TU Delft, de Nederlandse politie), Elsevier AI Lab (UvA, Vrije Universiteit Amsterdam en Elsevier), Atlas Lab (UvA en TomTom), AIM Lab (UvA en Inception Institute of Artificial Intelligence Ltd.).

Over Bosch

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology.

Voor Bosch is kunstmatige intelligentie een sleuteltechnologie. Vanaf 2025 zullen alle Bosch-producten AI hebben of met hulp ervan worden ontwikkeld of geproduceerd. Daartoe werd in 2017 het Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) opgericht/ BCAI versterkt het leiderschap van Bosch op het gebied van industriële AI en ontwikkelt veilige, robuuste en verklaarbare AI-oplossingen op zeven internationale locaties voor toepassing in het hele bedrijf.

Lees meer informatie over de eerdere samenwerking in het UvA-Bosch Delta Lab.