Prof. dr. Elsbeth Kalenderian, decaan van de Faculteit der Tandheelkunde (ACTA) van Universiteit van Amsterdam (UvA) en Vrije Universiteit Amsterdam (VU), heeft laten weten haar functie per 1 augustus 2022 neer te leggen. Kalenderian wil graag meer tijd met haar familie doorbrengen en tegelijkertijd verbonden blijven met de wetenschap. Ze zet haar aanstelling voort als hoogleraar Algemene Tandheelkunde in de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie binnen Amsterdam UMC. In dat kader zal zij zich bezighouden met het verzorgen van onderwijs, het doen van onderzoek en het begeleiden van promovendi.

De Colleges van Bestuur van UvA en VU respecteren de persoonlijke afweging van professor Kalenderian. In een reactie zeggen Geert ten Dam en Mirjam van Praag, voorzitters van de Colleges van Bestuur: “We waarderen de inzet van Elsbeth in de afgelopen periode en het werk dat ze heeft verricht om ACTA voor te bereiden op de toekomst.”

De Colleges van Bestuur van de UvA en VU hebben prof. dr. Hans Romijn, voormalig bestuursvoorzitter Amsterdam UMC en voormalig decaan van de Faculteit der Geneeskunde van de UvA, aangesteld als interim-decaan. Hij is gevraagd om (bestuurlijke) rust en stabiliteit te borgen binnen ACTA. Daarnaast heeft hij als opdracht om toekomstperspectieven voor ACTA te verkennen. Daarbij zal onder meer gekeken worden naar welke opties er zijn om de samenwerking met Amsterdam UMC te verstevigen.

Aangezien Kalenderian momenteel herstelt van een operatie, zal Romijn met ingang van 1 juli a.s. aantreden als interim-decaan in het belang van de continuïteit.