De UvA investeert de komende jaren fors in onderwijs en onderzoek. Tegelijkertijd is er aandacht voor stijgende kosten als gevolg van de aanhoudend hoge inflatie. Dit blijkt uit de conceptbegroting 2023 die op 4 oktober door het College van Bestuur (CvB) is vastgesteld. In dit nieuwsbericht lees je wat de hoofdpunten zijn van de begroting en ook hoe je er op kunt reageren.

Baten

Afgelopen zomer is het Bestuursakkoord 2022 hoger onderwijs en wetenschap afgesloten. Hiermee is invulling gegeven aan de afspraken in het regeerakkoord dat er meer geld gaat naar onderwijs en onderzoek. Dankzij deze extra middelen nemen de baten van de UvA in 2023 met bijna 11 procent toe ten opzichte van de begroting 2022. De extra baten vanuit de rijksbijdrage zijn beschikbaar voor:

• Sectorplannen,
  • startersbeurzen voor beginnende universitair docenten en
  • stimuleringsbeurzen voor overige wetenschappers.

De toekenning van deze middelen geeft de UvA de ruimte om meer in te zetten op:

• het omlaag brengen van de werkdruk o.a. door extra collega’s aan te trekken
  • de ambities in het Instellingsplan
  • de Facultaire Strategische Plannen

Lasten

Naast deze positieve ontwikkeling zijn er ook ontwikkelingen met impact op de lasten van de UvA. De hoge inflatie raakt de instituten en de mensen van de UvA. In de begroting is uitgewerkt hoe de druk van de energieprijzen en de andere effecten van inflatie op de faculteiten en andere eenheden in 2023 zoveel mogelijk wordt beperkt. Voor latere jaren is de begroting opgesteld onder de verwachting dat nadelige gevolgen van inflatie volledig zullen worden gecompenseerd door de Rijksoverheid en opdrachtgevers.

Resultaat

Voor de UvA als geheel is sprake van een meerjarig nulresultaat. Voor de vaststelling van de definitieve begroting zullen hiervoor nog keuzes worden gemaakt. De conceptbegroting bevat naast de UvA-begroting en de conceptbegroting van de eenheden ook nog andere informatie, waaronder de Actualisatie Huisvestingsplan en het concept Meer Jaren Uitvoeringsplan (MJUP) / ICT-projectportfolio 2023. De investeringen in onderwijs en onderzoek gaan gepaard met extra investeringen in huisvesting en ICT. Voor huisvesting leidt de inflatie daarbij ook tot hogere kosten, die binnen de begroting opgevangen kunnen worden. Voor ICT leidt de digitaliseringsagenda tot een grotere behoefte aan investeringen. Het biedt daardoor inzicht in hoe alle plannen en ambities passen binnen de financiële kaders die zijn beschreven in de Kaderbrief 2023.

Reageer ook op de conceptbegroting

Ook jij kunt meedenken en meepraten over de conceptbegroting. Het CvB nodigt studenten en medewerkers van harte uit om te reageren op de Conceptbegroting 2023. Vragen en opmerkingen zijn welkom en kunnen via email aangeleverd worden (financiënencontrol-bb@uva.nl). De reactieperiode loopt tot en met 25 oktober 2022.

Instemming medezeggenschap

Na het sluiten van de reactietermijn worden de reacties van studenten en medewerkers gebundeld en van commentaar voorzien aan de medezeggenschap aangeboden. De instemmingsperiode en de adviesperiode voor de Centrale Medezeggenschap eindigt op 28 november 2022. De adviesperiode voor de decentrale medezeggenschapsraden eindigt op 14 november 2022.

Begroting definitief in december 2022

Na instemming op de hoofdlijnen van de begroting door de Centrale Medezeggenschapsraden zal de definitieve begroting 2023 in december van dit jaar vastgesteld worden. De planning is dat de Raad van Toezicht de begroting goedkeurt in haar vergadering van 15 december 2022. De definitieve begroting wordt gepubliceerd op de website van de UvA.