Klimaatactivisten van onder meer UvA Rebellion protesteren vandaag op de UvA. De groep eist dat de UvA de samenwerking met Shell stopt. De activisten hebben ingebroken bij de voormalige Academische Club, en het UvA-pand bezet.

Update 17 januari, 15.15 uur

Op 17 januari hebben alle medewerkers en studenten van de UvA een extra nieuwsbrief ontvangen over de klimaatactie. Je kunt deze nieuwsbrief hier lezen.

Dit was de laatste update over de klimaatactie.

Update 23.45 uur

De politie heeft vanavond BG4 van de UvA ontruimd. Hiertoe is besloten omdat de activisten geen gehoor hebben gegeven aan het verzoek het gebouw vrijwillig te verlaten.

Het College van Bestuur (CvB) betreurt het dat de inzet van de politie nodig was en blijft overtuigd van de goede intenties van de actievoerende studenten. Het CvB benadrukt hierbij dat zij het constructieve gesprek over de bijdrage aan duurzaamheid graag voortzet.

Update 17.45 uur

Collegevoorzitter Geert ten Dam en vicevoorzitter Jan Lintsen hebben vanmiddag een goed maar ook kritisch gesprek gevoerd met een vertegenwoordiging van de klimaatactivisten. Aan het eind van het gesprek hebben zij hen gevraagd BG4 (voorheen Academische Club) vrijwillig te verlaten.

Jan Lintsen: ‘We hebben in het gesprek onze zorgen gedeeld over ontwikkelingen rondom klimaat. We waren het eens dat het een zaak is die veel aandacht verdient. We hebben dan ook aangegeven dat we het debat over samenwerking met derden – in het bijzonder Shell – UvA-breed willen voeren’.

Geert ten Dam: ‘Onze lijn blijft protesteren en demonstreren mag, maar bezetten niet’. De activisten konden hun vertrek niet toezeggen. Ten Dam: ‘Wij begrijpen dat ook. Maar hebben ook aangegeven dat we aangifte doen. Dat betekent dat de politie mogelijk gaat ontruimen’. Ten Dam benadrukt: ‘Wij blijven over dit belangrijke onderwerp in gesprek met studenten en medewerkers en onze omgeving en dus ook deze groep activisten'.

Reactie Geert ten Dam

Update 14.45 uur

Om 15.00 uur gaat een vertegenwoordiging van het CvB in gesprek met een vertegenwoordiging van de actievoerders.

Oorspronkelijk bericht

Het College van Bestuur van de UvA deelt hun zorgen over het klimaat en heeft begrip voor de beweegredenen van de groep om hiervoor aandacht te vragen. Jan Lintsen, vice-voorzitter College van Bestuur: ‘Vreedzame acties om de zorgen over het milieu onder de aandacht te brengen, zijn goed te begrijpen. Ik maak me er zelf ook zorgen om. En protesteren en demonstreren mag, ook binnen de muren van de universiteit, maar bezetten wordt nooit toegestaan. We gaan zo snel mogelijk in gesprek met de actievoerders’.

De UvA werkt niet aan het bevorderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en doet geen onderzoek naar fossiele brandstoffen. In een brief in antwoord op een petitie is een uitgebreide toelichting gegeven over de samenwerking met andere universiteiten en partners naar manieren om de transitie naar andere bronnen van energie te versnellen. De samenwerking met externe partijen is altijd op onze voorwaarden waarbij de academische vrijheid, onafhankelijkheid en integriteit nooit in het geding mogen zijn. Lees hier de brief.

Geert ten Dam, voorzitter College van Bestuur: ‘Als publieke instelling hebben we een voorbeeldfunctie, we werken daarom al jaren aan het (verder) verduurzamen van onze bedrijfsvoering en gebouwen. Ook in ons onderzoek willen we bijdragen aan een versnelde energietransitie. Dit bepaalt ook ons normenkader, elke (nieuwe) samenwerking leggen we langs die strenge meetlat: draagt dit bij aan een duurzame toekomst’.

Eventuele updates worden hier geplaatst.