Disa Sauter, universitair hoofddocent Sociale Psychologie, ontvangt van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vici-subsidie. Hiermee gaat zij onderzoek doen naar niet-verbale vocalisaties zoals lachen, schreeuwen en zuchten. Ook de aanvraag van Ruth Mugge, hoogleraar aan de Amsterdam Business School en de TU Delft, is met een Vici gehonoreerd.
Disa Sauter

Het onderzoeksproject van Sauter is getiteld ‘Understanding nonverbal vocalisations: A computational ethology approach (VOCAL)’. Mensen maken vaak geluiden zoals lachen, schreeuwen en zuchten. Het doel van Sauters project is om vast te stellen wanneer, hoe en waarom mensen zulke geluiden maken. Met haar team gaat ze video- en audio-opnames analyseren die mensen uit verschillende culturen in het dagelijks leven hebben gemaakt, en ook de vocalisaties van dove mensen en baby's. De resultaten zijn belangrijk voor het begrijpen van stemstoornissen in klinische populaties en kunnen nieuw licht werpen op alledaags gedrag.

Ruth Mugge (foto: Kirsten van Santen)

Mugge gaat in haar project onderzoeken welke designinterventies de vroegtijdige veroudering van consumentenelektronica kunnen afremmen, zodat consumenten worden gemotiveerd om producten langer te gebruiken. Haar project is getiteld ‘Slowing down premature obsolescence: Keeping the value of consumer electronics high by design’. Mugge deed de aanvraag vanuit haar hoogleraarschap aan de TU Delft; een van de promovendi van Mugge zal binnen de ABS worden geplaatst.

Over de Vici’s

In totaal kent NWO in deze ronde 34 Vici-beurzen toe. De financiering bedraagt maximaal 1,5 miljoen euro per project. Hiermee kunnen de laureaten in de komende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. De Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en is gericht op gevorderde onderzoekers.