De Universiteit van Amsterdam staat op plaats 53 in de QS World University Rankings 2023-2024, die op 27 juni is gepubliceerd. Dat is vijf plaatsen hoger dan vorig jaar, toen de UvA 58ste stond. Het is de twintigste keer dat de QS World University Rankings is verschenen.
Badge: QS

QS keek in totaal naar 2.963 instellingen uit ruim 100 landen en rangschikte er 1.499, waaronder 13 Nederlandse universiteiten. De UvA behoort tot de 4% van hoogst beoordeelde instellingen.

De ranglijst wordt opgesteld aan de hand van negen indicatoren: academic reputation (30%), citations per faculty (20%), employer reputation (15%), employment outcomes (5%), faculty student ratio (10%), international faculty (5%), international research network (5%), international students (5%) en sustainability (5%). ‘Citations per faculty’ is aan de UvA de sterkste indicator, op de voet gevolgd door ‘international research network’.

De internationale ranglijst wordt, voor het twaalfde jaar op rij, aangevoerd door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Op plaats 2 en 3 staan achtereenvolgens de University of  Cambridge en Oxford University. De Nederlandse universiteiten zijn wederom goed vertegenwoordigd met acht universiteiten in de top 200. Alleen de TU Delft heeft een hogere positie dan de UvA en staat op plaats 47.

Positie van de UvA in de QS World University Rankings in de afgelopen jaren

Rankings by Subject

Afgelopen maart publiceerde QS de World University Rankings by subjects 2023. Hierin staat de UvA in 29 disciplines in de wereldwijde top 100 en staat het vakgebied Communication & Media Studies aan de UvA wereldwijd op nummer 1 en Dentistry aan ACTA op plaats 2 van de wereld.