Het gewapende conflict in Israël en de Palestijnse gebieden maakt veel emoties los, ook binnen de UvA-geledingen. Als College van Bestuur ontvangen we veel reacties en verzoeken om steun. Het onderstreept het onbeschrijfelijke leed waar de burgerbevolking, aan beide zijden van het conflict, mee te maken heeft. De heftige beelden en de schrijnende verhalen, raken ons vanzelfsprekend zeer. Ook wij voelen de zwaarte van de situatie en willen graag onze zorgen en medeleven uitspreken voor iedereen die zich persoonlijk betrokken voelt via familie, vrienden of andere connecties in de regio.

Op de campussen is er ruimte om met elkaar gesprekken over de achtergrond en context van het complexe conflict te voeren. Die gesprekken kunnen worden georganiseerd door medewerkers en studenten. Tevens wordt vrijdag 27 oktober van 15:00 -17:00 uur door het Central Diversity Office (CDO) een bijeenkomst georganiseerd om persoonlijke ervaringen te delen en steun te bieden. Bovendien biedt het CDO ondersteuning voor als je zelf iets wilt organiseren. Houd bij het organiseren van een evenement rekening met de regels, richtlijnen en de gedragscode van de UvA en vergeet niet een aanvraag in te dienen bij Facility Services.

Als academische gemeenschap hebben wij samen een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat analyse en dialoog op een respectvolle, inclusieve en pluralistische manier verlopen. We vertrouwen erop dat iedereen meehelpt om ook dit gesprek op een open, respectvolle en geïnformeerde wijze te voeren. We mogen het met elkaar oneens zijn, maar zonder daarbij de ervaring en pijn van de ander te negeren of te ontkennen, of elkaar te discrimineren.

Het CvB wil een veilige omgeving voor al onze medewerkers en studenten waarborgen. Iedereen die zich op een bepaald moment niet veilig voelt op de campus, kan altijd bellen met de beveiliging via 020 – 525 22 22. We raden je aan om het centrale alarmnummer in je mobiele telefoon op te slaan. Dan hoef je er niet naar te zoeken als je hulp nodig hebt.