In de hal van gebouw A op de Roeterseilandcampus is vrijdagmiddag een pro-Palestijnse protestactie gehouden.

Dit gebeurde ondanks dat deze demonstratie eerder vandaag door de initiatiefnemers was afgezegd. Dit met het oog op de veiligheid voor alle studenten en medewerkers op de UvA en om het onderwijs op de campus ruimte te geven. Politieke demonstraties zijn volgens de huisregels van de UvA bovendien niet toegestaan op de campus.

De demonstranten zijn na enige tijd uit eigen beweging vertrokken. Toch kreeg de UvA tijdens de demonstratie diverse meldingen dat mensen zich niet veilig voelden. Dat betreuren we zeer.

Studenten en medewerkers kunnen contact opnemen met een speciaal telefoonnummer 020 525 6260 waar zij zich kunnen melden als zij zich niet veilig voelen.

We begrijpen de behoefte om ook op de UvA te kunnen spreken over de afschuwelijke gebeurtenissen in de Palestijnse gebieden en Israël. Op de campussen is er ruimte om met elkaar gesprekken over de achtergrond en context van het complexe conflict te voeren. Die gesprekken kunnen worden georganiseerd door medewerkers en studenten. Daarnaast wordt deze week onder meer vanuit het Central Diversity Office een bijeenkomst georganiseerd om persoonlijke ervaringen te delen en steun te zoeken. Later deze week vind je meer informatie over deze bijeenkomst en hoe je zelf een bijeenkomst kunt organiseren.

We vragen de academische gemeenschap, onze studenten en medewerkers, nogmaals om in deze moeilijke tijden te blijven zoeken naar verbinding met elkaar, met aandacht en respect voor elkaars gevoelens en emoties.