Drie jonge wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, zes van de Vrije Universiteit Amsterdam en één van Amsterdam UMC worden benoemd bij de Amsterdam Young Academy (AYA): het netwerk van jonge wetenschappers aan de UvA, VU en Amsterdam UMC.
Eerste rij boven (v.l.n.r.): Aminesh Trivedi, Aybüke Özgün, Evgenia Lysova, Frederic Béen, Gea Dreschler. Tweede rij, onderaan: Lisa Beinborn, Mark Boukes, Melissa Hooijmans, Tessa Blanken, Yusuf Celik. Foto: Sander Nieuwenhuys.

AYA is een netwerk van veelbelovende jonge Amsterdamse wetenschappers die onderzoek over de grenzen van hun eigen werkveld trekken. AYA is in 2018 opgericht door een aantal Amsterdamse leden van De Jonge Akademie en zet zich in voor interdisciplinair onderzoek, maatschappelijke dialoog en wetenschapsbeleid.

De tien nieuwe leden in 2023 zijn:

UvA

• Tessa Blanken (Psychologie)
  • Mark Boukes (Corporate Communicatie)
  • Aybüke Özgün (Epistemologie en filosofie)

VU

• Animesh Trivedi (Computer Science)
  • Lisa Beinborn (Natuurlijke Taalverwerking)
  • Evgenia Lysova (Psychologie)
  • Gea Dreschler (Taalwetenschap)
  • Frederic Béen (Scheikunde)
  • Yusuf Celik (Digital Humanities & Islam)