De oorlog tussen Israël en Hamas heeft een grote impact op individuele studenten en medewerkers binnen onze gemeenschap. In Gaza bestaat geen educatieve infrastructuur meer. Daarom heeft de UvA een fonds ingericht om hulp te bieden. Het College van Bestuur verdubbelt het opgehaalde bedrag.

Het doel van het fonds is tweeledig. Het is gericht op UvA-studenten, afkomstig uit Palestina en Israël die vanwege mentale of financiële zorgen in de problemen komen door de oorlog tussen Israël en Hamas, bijvoorbeeld omdat ze studievertraging oplopen. Het fonds is tevens bedoeld voor studenten en wetenschappers uit Gaza die de gelegenheid krijgen om aan de UvA te studeren of werken zodra dit voor hen weer mogelijk is.

'We zien dat door het aanhoudende geweld in Gaza naast een humanitaire ramp zich ook een academische ramp voltrekt. Het is hartverscheurend om te zien dat de inwoners een gebrek hebben aan álles; schoon water, eten en een veilig dak boven hun hoofd. En in de puinhopen staat ook nauwelijks nog een universiteitsgebouw overeind. Dit betekent dat duizenden studenten in de getroffen gebieden nu en de komende jaren geen onderwijs kunnen volgen en wetenschappers geen onderzoek kunnen doen', zegt Geert ten Dam.

UvA hoogleraar Ihab Saloul is een van de collega’s die zich inzet voor een fonds om vanuit onze academische gemeenschap hulp te bieden: 'Van belang is dat deze verbindingen ook bijdragen aan de kennis over en het begrip van oorlogsgebieden.'

Gebruik maken van het fonds

Wil je gebruik maken van het fonds? Informatie hierover vind je op de studentensite.