Het Psychological Methods Lab aan de Universiteit van Amsterdam is een van de vier winnaars van de ‘Ammodo Science Award for groundbreaking research 2024’. De onderzoeksgroep zet zich in voor methodologische diversiteit in de psychologie en ontwikkelt robuuste statistiek. Met de prijs gaan ze remedies ontwikkelen tegen vooroordelen in data-analyse en tegen modelbijziendheid.
Van links naar rechtst: Denny Borsboom, Han van der Maas, Dora Matzke and Eric-Jan Wagenmakers (foto: Florian Braakman)

Het kernteam van het Psychological Methods Lab bestaat uit universitair hoofddocent Dora Matzke en hoogleraren Denny Borsboom, Han van der Maas en Eric-Jan Wagenmakers. Gezamenlijk ontvangen zij de Ammodo Science Award for groundbreaking research dat is bestemd voor onderzoek dat internationaal erkend, hoogstaand en in potentie baanbrekend is en dat in gezamenlijkheid wordt uitgevoerd. De prijs van 800.000 euro kan de onderzoeksgroep naar eigen inzicht besteden aan een nieuw wetenschappelijk onderzoeksproject.

Een mooie erkenning voor psychologische methodenleer aan de UvA Eric-Jan Wagenmakers

‘Wij zijn vereerd en blij met de Ammodo Science Award’, vertelt Wagenmakers. ‘Dit is een mooie erkenning voor psychologische methodenleer aan de UvA en hiermee kunnen we een extra impuls geven aan een belangrijke onderzoekslijn die we tot voor kort slechts konden beoefenen als wetenschappelijke hobby. We denken dat de methoden die we gaan ontwikkelen de kwaliteit van de data-analyse aanzienlijk kunnen verhogen, niet alleen voor de psychologie maar eigenlijk voor de empirische wetenschappen in het algemeen.’

Modelbijziendheid voorkomen

Het Psychological Methods Lab ontvangt de prijs voor hun werk op het gebied van methodiek en statistiek. Met de prijs gaan ze remedies ontwikkelen tegen vooroordelen in de data-analyse, ‘wanneer onderzoekers de krenten uit de pap vissen’, en tegen modelbijziendheid. ‘Met behulp van modellen analyseren onderzoekers hun data om verbanden te ontdekken, bijvoorbeeld tussen een psychische aandoening en iemands levensstijl’, legt Wagenmakers uit. ‘Maar als onderzoekers zich blind staren op één enkele methode of analysetechniek, raken andere interpretaties van de data uit het zicht. Wij benadrukken daarom de kracht van het gebruik van diverse modellen en zetten methodologische diversiteit centraal voor betrouwbare wetenschap.’

Robuuste statistiek

Vanuit deze visie ontwikkelt het team robuuste statistiek om nauwkeurigere inzichten uit psychologische datasets te verkrijgen. Een voorbeeld hiervan is hun nieuwe netwerkbenadering van psychologische stoornissen waarin symptomen en oorzaken als onderdeel van een groter en complex systeem van interacties worden gezien. Deze innovatieve modellen deelt de groep wereldwijd via JASP, een veelgebruikt open-source statistisch softwarepakket dat ze zelf hebben ontwikkeld.

Prof. dr. D. (Denny) Borsboom

Prof. dr. H.L.J. (Han) van der Maas