In 2015 bundelde de UvA haar krachten met Qualcomm, wereldleider op het gebied computerchips, om een onderzoekscentrum te creëren in het relatief nieuwe veld van deep vision: het QUVA Lab. Deep vision is een combinatie van computer vision en deep learning. Een computer leren zien en de wereld om ons heen laten begrijpen, is een complexe en uitdagende taak, maar grote vooruitgang wordt geboekt met behulp van nieuwe machine learning-technieken en steeds krachtiger computers. De onderzoekers van het QUVA Lab verleggen de grenzen van de mogelijkheden steeds verder, op zoek naar manieren om deep vision mogelijk te maken voor mobiele apparaten en het zogeheten Internet of Things.

Copyright: UvA
In de afgelopen vijf jaar heeft ons lab verschillende state-of-the-art-bijdragen geleverd die deep vision vooruit helpen. Een voorbeeld hiervan is de uitvinding van de zogenoemde deep Siamese networks voor objecttracking in video. Het gebruik hiervan is inmiddels wereldwijd de standaard als het gaat om het herkennen en tracken van objecten in bewegend beeld. Mededirecteur van het lab, prof. dr. Cees Snoek

De samenwerking met Qualcomm is voor de universiteit bijzonder vruchtbaar en belangrijk door de combinatie van het fundamentele onderzoek van het Instituut voor Informatica van de UvA en het toegepaste onderzoek van Qualcomm. Het lab levert toonaangevend onderzoek op en tegelijkertijd wordt nieuw talent gekoesterd. Het QUVA Lab was het eerste lab aan de UvA dat in samenwerking met een externe marktpartij tot stand kwam; sindsdien volgden er vele andere, om met elkaar Amsterdam op de ‘AI-kaart’ te zetten.

Programma
Op het programma van de online lustrumviering staan onder andere bijdragen van UvA-hoogleraar Cees Snoek en Qualcomm Senior Vice President Rajesh Pankaj. Prof. dr. Aapo Hyvärinen van de Universiteit van Helsinki geeft de keynote en er is een panelgesprek over het AI-ecosysteem.

Deelname
Het evenement is op dinsdag 6 oktober, vanaf 17.00 uur, te volgens via een livestream. Kijk hier voor het volledige programma en de livestream.