Een primeur in Nederland: de lancering van de internationale top van goede doelen die volgens de wetenschap het meeste met hun geld bereiken. De Universiteit van Amsterdam en de Stichting Doneer Effectief maakten deze top vrijdag 8 december bekend tijdens een uitverkochte middag in Rotterdam. ‘We hebben het hier over de champions league van goede doelen’, stelt hoogleraar filantropie & duurzame investeringen Paul Smeets van de Universiteit van Amsterdam. De ranking voorziet in een groeiende interesse in goede doelen die wetenschappelijk aantoonbaar impact maken.
Hoogleraar Paul Smeets onthult een van de winnaars

86% van de Nederlandse huishoudens geeft jaarlijks aan minstens één goed doel. De decembermaand is bij uitstek de maand waarin veel wordt gegeven. ‘Vaak geven we vanuit een gevoel, maar we signaleren ook een groeiende behoefte om effectief te geven, met maximale impact van een donatie’, vertelt Bram Schaper, directeur van Stichting Doneer Effectief.

De Universiteit van Amsterdam en de Stichting Doneer Effectief sloegen de handen ineen om een selectie te maken van de meest effectieve goede doelen wereldwijd. ‘Zo kunnen we Nederlandse donateurs helpen zo impactvol mogelijk te doneren’, legt Smeets uit. ‘Een bedachtzame donatie kan grote positieve impact hebben’, vult Schaper aan. ‘De maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan, zoals klimaatverandering en ongelijkheid, houden zich niet aan landsgrenzen. Met deze internationale selectie bieden we iets unieks voor de Nederlandse donateur die grote wereldproblemen willen helpen oplossen.’

De winnaars: deze goede doelen bereiken het meest met je gegeven euro

• New Incentives (Armoede & Gezondheid): verstrekt contant geld met als voorwaarde om kinderen te laten vaccineren en richt zich daarmee direct op het verminderen van kindersterfte. De jury vond sterke bewijzen voor het verhogen van de vaccinatiegraad en verbeterde gezondheidseffecten voor de gemeenschap en ontwikkelingsvoordelen.
  • InnerSpace (Klimaat): ontsluit wereldwijd geothermische energie en biedt daarmee betrouwbare, koolstofvrije warmte en elektriciteit, cruciaal voor een duurzamere energietoekomst.
  • The Good Food Institute (Dierenwelzijn & Voedseltransitie): heeft als doel diervrije en milieuvriendelijke producten op de markt brengen. Stimuleert de ontwikkeling van alternatieve eiwitten en steunt daarbij onderzoek en startups.

De bekendmaking zal voortaan jaarlijks plaatsvinden en op de website van Doneer Effectief worden gedeeld.

Selectieproces

Voor de selectie analyseerde een jury van Nederlandse en Vlaamse wetenschappers, onder leiding van de Universiteit van Amsterdam, de rapporten van onafhankelijke onderzoeksinstellingen als GiveWell, GivingGreen en Animal Charity Evaluators. In deze rapporten wordt gekeken naar bewezen effectiviteit van een interventie, kosteneffectiviteit, ruimte voor financiering en transparantie. Per categorie koos de jury vervolgens één top aanbeveling.

Stichting directeur Bram Schaper (tweede van links) in gesprek.
Prof. dr. P.M.A. (Paul) Smeets

Faculteit Economie en Bedrijfskunde