De UvA beschouwt het realiseren van een zo groot mogelijke impact met kennis die haar onderzoekers genereren als een kerntaak. Kennis die met onderzoek of onderwijs wordt verkregen, dient maatschappelijk of economisch te worden benut. Deze uitgangspunten vormen de basis voor de valorisatiestrategie, -activiteiten en -faciliteiten van de UvA.

Het creëren van maatschappelijke en economische impact met UvA onderzoek wordt steeds belangrijker. In lijn met het Instellingsplan 2021-2026 zal de UvA de komende jaren daarom sterker inzetten op maatschappelijke impact en een schaalsprong maken in valorisatie. In het UvA Strategisch Kader Valorisatie zijn de ambitie, doelen, strategie en actielijnen beschreven om een schaalsprong in valorisatie te realiseren.  De kernelementen uit het UvA Strategisch Kader Valorisatie zijn als volgt.

Ambitie

• Het realiseren van een schaalsprong in valorisatie

Doelen

• Vergroten van de impact van ons onderzoek op de markt en de publieke sector