De Centrale Ondernemingsraad (COR) behartigt de belangen van alle medewerkers en doet dat door voortdurend overleg met het CvB via adviezen, instemming, ongevraagde adviezen en door deel te nemen aan vele commissies. Maar ook buiten die geëigende paden verdedigt de COR de belangen van de medewerkers. Drie voorbeelden van alleen al de afgelopen maand:

Arbeidsinspectie

Op 7 juni kwam de Nederlandse Arbeidsinspectie bij de UvA op bezoek om te spreken over de thema’s Werkstress door werkdruk voorkomen en beperken en Sociale Veiligheid. In een afzonderlijk gesprek met de COR en de Universitaire Commissie Lokaal Overleg hebben we als COR aangegeven dat de decentrale uitvoering van HR niet altijd congruent is met centraal beleid. Verder hebben we vooral gepleit voor een reële taakbelasting. Bij het thema sociale veiligheid hebben we gepleit voor training van leidinggevenden bij het voorkomen, herkennen en bespreken van sociale onveiligheid.

ChatGPT

Al sinds de komst van ChatGPT (en opvolgers) waarschuwt de COR het CvB dat de impact van ChatGPT op de UvA, de medewerkers, het onderwijs en het onderzoek groot is en niet onderschat moet worden.

Het Teachimg & Learning Centre (TLC) heeft sinds het begin workshops georganiseerd en handleidingen en instructies ontwikkeld. Examencommissies hebben veel van hun procedures hierop aangepast. Opleidingen en vooral veel docenten hebben hun onderwijs, versneld en ingrijpend, aangepast. Hoewel er zo de nodige oplossingen zijn gekomen, blijft het probleem dat wereldwijd nog niet echt een antwoord is gekomen op de vraag hoe universiteiten met ChatGPT moeten omgaan, noch als kans, noch als bedreiging.

De COR heeft voortdurend benadrukt dat het omgaan van ChatGPT niet alleen overgelaten moet worden aan decentrale initiatieven en daarom ook gevraagd om centraal beleid van de UvA. Mede op verzoek van de COR vond op 8 juni de bijeenkomst ChatGPT en onderwijs aan de UvA: een lezing en discussie met rector magnificus Peter-Paul Verbeek plaats. Aansluitend vond een uitgebreide discussieronde plaats om alle zorgen, wensen en overwegingen te bespreken. De middag heeft het gevoel van urgentie bij het CvB versterkt, als ook een aantal richtingen zichtbaar gemaakt van toekomstig beleid.

Raad van Toezicht UvA

In het halfjaarlijkse gesprek met de Raad van Toezicht van de UvA heeft de COR voornamelijk over ChatGPT gesproken om bovenstaande argumenten te benadrukken, als ook om financiering te vragen. Niet alleen voor de toekomst, maar ook om alle medewerkers die in de aanloop van het afgelopen tweede semester hun onderwijs compleet moesten aanpassen te compenseren voor hun werk.

Ook in de Gezamenlijke Vergadering (COR en Centrale Studentenraad) heeft de COR bij de behandeling van de Kaderbrief 2024 gepleit voor deze extra financiering.

Ook in het nieuwe academisch jaar zal de COR zich inzetten voor deze thema’s en voor nu wenst de COR iedereen een welverdiende vakantie.