Van alle onderwerpen die het afgelopen jaar op de agenda van de COR stonden – Corona, Oekraïne, hooglerarenbeleid, Arbodienst, Risico Inventarisatie en Evaluatie, de nieuwe Rector Magnificus - is de Docenten contourennota het meest uitzonderlijke. Na vele jaren van veel slechte contracten voor docenten, te vaak en te lang tijdelijk, te weinig perspectief, en hoge werkdruk was opeens de tijd rijp voor verandering. Dit heeft geleid tot een UvA-breed nieuw beleid dat alle docenten carrièreperspectief biedt, van Docent4 tot en met Docent1, en het Erkennen en Waarderen van docenten concreet maakt.

Docenten contourennota: radicale breuk met het verleden

In een werkgroep schreven CvB, afgevaardigden van het Universitaire Commissie Lokaal Overleg (UCLO) en van de Centrale Ondernemingsraad (COR) de Contourennota, dat een radicale breuk is met eerder docentenbeleid.  Zo zijn contracten standaard 0,8 – 1,0 FTE, moet het aantal te werken uren overeenkomen met het contract, moeten de opgedragen taken overeenkomen met de omschrijving van het UFO profiel van de aanstelling (dus geen D-2 taken doen binnen een D-4 contract). D-4 contracten zijn altijd tijdelijk, tot maximaal 4 jaar, met de garantie op carrière ontwikkeling. Lees hier meer over in de contourennota (link).

Stapsgewijze uitvoering

Zo’n uitzonderlijke breuk met het verleden leidde de afgelopen maand tot verwarring. Betekent dit dat alle bestaande docentencontracten opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden? Ja, maar in etappes: eerst de aflopende contracten en de nieuwe contracten, na september de vaste contracten. Krijgt iedereen een 0,8-1,0 fte contract? Nee, een opleiding moet daar wel genoeg formatie voor hebben. Zo zijn er genoeg vragen te stellen. Er is veel maatwerk nodig, en personeelszaken en de hoofden bedrijfsvoering werken zich een slag in de rondte om dit nieuwe beleid naar behoren uit te voeren.

Ruimhartiger meerjaren strategisch personeelsbeleid

Wat in dit alles opvalt is dat dit beleid zo anders is dan tientallen jaren praktijk, dat men het te voorzichtig, en met de zuinige aanpak van vroeger uitvoert. Of het nieuwe beleid beziet met het wantrouwen uit het verleden (zoals in veel discussies op de werkvloer en in de pers). Het doel van het nieuwe beleid is dat opleidingen en afdelingen een meerjaren strategische personeelsplanning maken, en los komen van de waan van de dagkoersen van studentenaantallen. Dus niet: hoeveel docenten hebben we komend studiejaar nodig, maar: wat is ons gewenste personeelsbestand over vijf jaar?

Monitoren van het nieuwe beleid

Het nieuwe beleid is ingegaan op 7 juni 2022. De uitvoering ervan is toen begonnen, maar is nog niet afgerond. Er is tijd nodig om alle contracten te herbezien, om te zien wat de gevolgen voor opleidingen en afdelingen zijn, of het tot meer D-3 contracten leidt, tot een kleinere flexibele schil in de D-lijn. De UCLO en de COR – en in de faculteiten de Ondernemingsraden – zullen de implementatie monitoren, om te zien dat alle kansen die dit nieuwe beleid biedt worden benut.