De samenwerkende vakbonden (UCLO) en de Centrale ondernemingsraad (COR) aan de UvA zien dat er veel verbeterd is met betrekking tot de aanstellingen van docenten. Zo hebben alle docenten nu uren voor professionalisering, zijn grotere aanstellingen de standaard en heeft een flinke groep docenten een vaste D3-aanstelling gekregen. Maar bij sommige opleidingen is dit voor een aantal docenten nog niet goed geregeld.

Verschillende definities van ruimhartigheid

In hun recente tripartiete overleg met het College van Bestuur (CvB) hebben COR en UCLO hun zorgen geuit over het feit dat het nieuwe UvA-beleid binnen de faculteiten soms te schoorvoetend wordt toegepast. Er worden verschillende definities van ruimhartigheid gehanteerd als het gaat om doorstroming van docenten naar een vaste positie van D3 of hoger. Juist die ruimhartigheid en de aandacht voor erkenning, waardering en loopbaanmogelijkheden van docenten liggen ten grondslag aan de Contourennota. Veel docenten voeren naast D4-taken ook naar volle tevredenheid D3-taken uit en zijn geen starters meer. COR en UCLO hebben in het overleg sterk benadrukt dat wanneer die werkzaamheden structureel zijn daar ook een structurele, vaste aanstelling bij hoort. Dit zou ook moeten gelden als het alleen om (delen van) cursussen in de Bachelor gaat. Goede, gemotiveerde docenten zijn van het allergrootste belang voor de universiteit!

COR-oproep: Voldoet jouw contract aan het nieuwe beleid, waar zitten de pijnpunten, hoe ruimhartig zijn de nieuwe regels toegepast? De COR hoort graag jouw ervaringen. Mail naar cor@uva.nl Vanzelfsprekend blijven deze ervaringen strikt vertrouwelijk.