Statement COR: Laat lessen uit de Oekraïne-crisis niet verloren gaan (10-05-2022)

Statement COR: Laat lessen uit de Oekraïne-crisis niet verloren gaan

Al sinds het begin van de Russische invasie van Oekraïne, bespreekt en monitort de Centrale Ondernemingsraad (COR) de gevolgen voor zowel studenten als medewerkers van de UvA. Binnen de raad leeft een sterk gevoel van betrokkenheid bij ieder lid van de UvA-gemeenschap die op een of andere wijze geraakt is door deze tragedie. Tegelijkertijd waarderen en bewonderen we het krachtdadige crisisbeleid van het College van Bestuur (CvB): Studenten en medewerkers worden opgevangen, en waar nodig psychosociaal en financieel ondersteund. Daarnaast zijn officiële institutionele banden met instellingen van Rusland en Wit-Rusland doorgesneden of bevroren.

Persoonlijke contacten als voedingsbodem voor vrede

De raad is met het CvB van mening dat persoonlijke contacten tussen wetenschappers de voedingsbodem voor de vrede zijn en ondersteunt dus de keuze deze contacten ongemoeid te laten, al leeft de zorg daarbij of al deze mensen in hun land veilig zijn wanneer ze communiceren en hoe vrij ze zijn in wat ze bespreken. Ook steunt de raad de keuze om qua geboden ondersteuning geen onderscheid te maken tussen studenten en medewerkers uit Oekraïne en die uit een ander betrokken land.

Andere conflictgebieden

Maar er zijn natuurlijk meer groepen studenten en medewerkers binnen de UvA met een achtergrond die hun bindt aan conflictgebieden in de wereld, behalve de studenten en medewerkers uit Oekraïne (of andere landen betrokken bij de Oekraïne-crisis). De mate waarop de universitaire gemeenschap de laatste weken in actie is gekomen ten behoeve van betrokkenen bij de oorlog in Oekraïne is bewonderenswaardig, maar steekt schril af bij wat er voor getroffenen van andere brandhaarden wordt gedaan. Er zijn meer groepen studenten en medewerkers binnen de UvA met een achtergrond die hen bindt aan conflictgebieden. Ook is het helaas zeer onwaarschijnlijk dat, gezien de huidige geopolitieke stand van zaken, in de toekomst geen andere groepen op eenzelfde manier geraakt gaan worden.

Lessen leren uit deze crisis

De COR roept daarom op de lessen die nu geleerd worden uit de universitaire respons op de oorlog in de Oekraïne niet verloren te laten gaan. Studenten en medewerkers en medewerkers die op de een of andere wijze geraakt zijn door oorlog of conflict in hun thuisland, zouden wat de COR betreft te allen tijde moeten mogen rekenen op dezelfde soort ondersteuning, financieel of anderszins, die nu beschikbaar is voor medewerkers of studenten met een Oekraïense, Russische of Wit-Russische achtergrond.

Bevorderen van het vrije debat

De universiteit gaat over wetenschap en de overdracht daarvan. De grondregel moet blijven het vrije debat te bevorderen tegen alle oorlogsretoriek en propaganda in. Docenten die te maken krijgen met verschillende groeperingen – bijvoorbeeld nu voor- en tegenstanders van Poetin – dienen daar wat de COR betreft in ondersteund en begeleid te worden. Zowel de COR, als de facultaire Ondernemingsraden, zijn zeer betrokken bij het vormgeven van beleid hieromtrent. Neem vooral contact met ons op met ideeën en suggesties. Mail cor@uva.nl