Studenten kunnen hun mening geven over de vakken die ze volgen via UvA Q. De feedback die we via dit systeem ontvangen helpt ons om het onderwijs op vak- en opleidingsniveau te verbeteren. Dit kan betekenen dat we een vak beter laten aansluiten op wat de maatschappij nodig heeft of dat we zorgen voor een betere samenhang tussen vakken in een curriculum. Ook enquêtes zoals de Nationale Studenten Enquête (NSE) en de Nationale Alumni Enquête (NAE) leveren waardevolle input voor onderwijsverbetering.
Naast de eigen wens om goed onderwijs aan te bieden, heeft de UvA ook een wettelijke verplichting om aan de maatschappij te laten zien dat het onderwijs van goede kwaliteit is.
Alle opleidingen van de UvA worden eens in de zes jaar beoordeeld door een externe commissie van experts. Op basis van de beoordeling van deze experts besluit de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) of opleidingen een accreditatie krijgen. Deze beoordelingen geven belangrijke informatie over de onderwijskwaliteit. Daarnaast voeren opleidingen ‘ontwikkelgesprekken’ met de commissie over hoe de opleidingen verder kunnen verbeteren.
In aanvulling op de opleidingsaccreditaties, formuleert de UvA ook universitaire kwaliteitskaders die faculteiten hanteren in hun opleidingen. Deze kaders beschrijven wie er binnen de organisatie moet overleggen over de onderwijskwaliteit en hoe dit moet gebeuren. Zo zorgen we voor zowel interne als externe kwaliteitschecks.
Naast de regelmatige beoordelingen van de afzonderlijke opleidingen, is er ook een Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK). Hierbij beoordeelt de NVAO hoe de UvA de kwaliteit van haar onderwijs bewaakt en verbetert. Er worden gesprekken gevoerd met verschillende belanghebbenden binnen de universiteit, van studenten tot bestuurders. Bij de laatste ITK is de UvA positief beoordeeld op alle aspecten: visie en beleid, uitvoering, evaluatie en monitoring, en ontwikkeling.
Neem voor meer informatie contact op met kwaliteitszorg@uva.nl.