Fred Bronner studeerde begin 70-er jaren af aan de Universiteit van Amsterdam als politicoloog met als specialisatie methoden en technieken van onderzoek. Na zijn studie is hij in het marktonderzoek gaan werken bij Veldkamp, hij was bij dit bureau algemeen directeur van 1987 tot 2002. De banden met de universiteit bleven en hij promoveerde bij prof dr. Rob Mokken op een proefschrift over beslisgedrag van mensen (Politieke Voorkeur: oordelen en beslissen, 1978). Hij luisterde naar het verzoek ‘de academie roept’ en eind 2002 werd hij hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisme Media- en Reclameonderzoek. Zijn oratie was getiteld “Gezinspraak” en gaat over de gevolgen van de toenemende democratisering in gezinnen voor commerciële communicatie. Sinds 2012 is hij emeritus hoogleraar aan de UvA en Honorary Fellow bij ASCoR (Amsterdam School of Communication Research).
Hij tracht de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen. In lijn hiermee was zijn afscheidsrede getiteld “Postillon d’amour tussen wetenschap en praktijk”, waarin hij een poging doet te verklaren waarom de kruisbestuiving soms wel lukt en soms niet.
Hij publiceerde in vele binnen- en buitenlandse tijdschriften. Publiceerde o.a. in Public Choice, Journal of Economic Psychology, Acta Psychologica, International Journal of Market Research, International Journal of Advertising, Journal of Business Research, Tourism Management, Journal of Traumatic Stress, Journal of Travel Research, Journal of Computer-Mediated Communication, Annals of Tourism Research, International Journal on Media-Management, Journal of Advertising Research..
Vele jaren hoofdredacteur van het Jaarboek " Ontwikkelingen in het marktonderzoek". Won drie keer de Hans du Chatinierprijs (AMMA-award) voor het meest innovatieve mediaonderzoek: 1998 Media Merkbeleving met PTT Post, 1999 Mediabeleving met Platform ’95 en in 2004 betrof de prijs het project “de familie Polder” dat hij voor Sanoma uitvoerde.
Won in 2006 de Best Paper Award op 5th ICORIA (International Conference on Research in Advertising) in Bath voor een paper getiteld In the mood for advertising. Kreeg in 2012 zowel de Coq de Grand Honneur van de reclamewereld als van de MOA de Wetenschapsprijs. In 2017ontving hij de MOA Oeuvre Award voor zijn inzet en toewijding aan het vakgebied marktonderzoek. Juni 2018 ontvangst van de Charles R. Goeldner Article of Excellence Award voor het beste artikel in de Journal of Travel Research in 2017 " Tourist demand reactions: symmetric or asymmetric across the business cycle?".
Maakte vele jaren deel uit van het bestuur van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) en heeft verschillende adviesfuncties in het marktonderzoek.
Voert momenteel verschillende onderzoeken uit naar eWOM = electronic Word-Of-Mouth en de invloed daarvan op consumentengedrag. Een ander gebied waarover hij momenteel publiceert is de rol van conspicuous consumption bij beslissingen over vakanties en cultuurbezoek. Een derde specialisme betreft multimedia synergie en mediabeleving.
E-mail: a.e.bronner@uva.nl