Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. A. (Anouk) van Dijk

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Developmental psychopathology

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Kamernummer: D9.07
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Onderzoeksprofiel

    In mijn onderzoek bekijk ik hoe kinderen en jongeren het gedrag van anderen leren interpreteren. Sommige jongeren hebben een moeilijke jeugd gehad, waardoor ze geneigd zijn om anderen te wantrouwen. Dit soort vijandige interpretaties kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van agressieve gedragsproblemen. Ze kunnen ook invloed hebben het therapeutisch proces: het kan moeilijk zijn voor deze jongeren om hun therapeut te vertrouwen. Met mijn onderzoek probeer ik beter te begrijpen hoe vijandige interpretaties ontstaan, en hoe therapeuten hiermee kunnen omgaan zodat ze jongeren kunnen motiveren bij de behandeling.

    Mijn onderzoeksonderwerpen zijn:

    • Agressieve gedragsproblemen
    • Sociale informatieverwerking
    • Cliënt-therapeut interactie
    • Behandelmotivatie

     

    Externe links:

  • Onderwijs en PhD-begeleiding

    Gedoceerde vakken

    • Psychotherapeutische Stromingen 
    • Van Diagnostiek naar Behandeling 2

     

    PhD begeleiding

    • Using interactive virtual reality to understand behavior problems in youth | Rogier Verhoef (NWO)
    • Using interactive virtual reality to treat behavior problems in youth |Sophie Alsem (NWO)
    • Individual differences in environmental sensitivity: A closer look at sensory processing sensitivity | Danni Liu  (CSC)
  • Publicaties

    2020

    • Poorthuis, A., & van Dijk, A. (2020). Online study-aids to stimulate effective learning in an undergraduate psychological assessment course. Psychology Learning and Teaching. https://doi.org/10.1177/1475725720964761

    2019

    2018

    • van Dijk, A., Orobio De Castro, B., Thomaes, S. C. E., & Poorthuis, A. M. G. (2018). “Was it meant to be mean?” Young children’s hostile attribution bias and intent attribution skills. Social Development, 27(4), 683-698. https://doi.org/10.1111/sode.12304
    • van Dijk, A., Poorthuis, A. M. G., Thomaes, S. C. E., & Orobio De Castro, B. (2018). Does parent-child discussion of peer provocations reduce young children’s hostile attribution bias? Child Development, 89(5), 1908-1920. https://doi.org/10.1111/cdev.13087

    2017

    • Orobio De Castro, B., & van Dijk, A. (2017). “It’s gonna end up with a fight anyway.”: Social cognitive processes in children with disruptive behavior disorders. In The Wiley handbook of disruptive and impulse-control disorders John Wiley & Sons.
    • van Dijk, A., Poorthuis, A. M. G., & Malti, T. (2017). Psychological processes in young bullies versus bully‐victims. Aggressive Behavior, 43(5), 430-439. https://doi.org/10.1002/ab.21701

    2020

    2016

    • van Dijk, A., & Orobio De Castro, B. (2016). Relaties tussen kinderen op school. In Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding (pp. 255-272). Garant.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • RINO Groep
      Docent Praktijkonderzoek voor de opleiding tot Klinisch Psycholoog