Prof. dr GHP. van der Helm is tevens lector aan de Hogeschool Leiden en doet onderzoek naar jongeren en jongvolwassenen die het in onze samenleving niet getroffen hebben. Die jongeren vinden we vaak in het gespecialiseerd onderwijs, (gesloten) jeugdinstellingen en Justitiele Jeugdinrichtingen, in de GGZ maar bijvoorbeeld ook in gezinshuizen en instellingen voor gehandicaptenzorg. Volwassenen vinden we bijvoorbeeld in de gesloten (forensische)psychiatrie en in de TBS.
We onderzoeken (kwalitatief en kwantitatief) in brede zin op welke wijze we het onderwijs, de behandeling, de motivatie voor behandeling en de dagbesteding kunnen verbeteren, maar ook de omstandigheden (het 'leefklimaat') die van invloed zijn op hun onderwijs ('het leerklimaat'). Ook onderzoeken we het 'werkklimaat', de perceptie van medewerkers en hun professioneel handelen.
Peer van der Helm heeft een brede expertise op het gebied van onderwijs, (jeugd)zorg en gedrag (waaronder bijvoorbeeld crimineel gedrag, maar ook gedrag als het gaat om mensen met een handicap, trauma of ernstige psychiatrisch problemen die soms langdurig in instellingen verblijven en vastlopen in hun behandeling zoals bijvoorbeeld anorexia of suicide. We zoeken dan samen met betrokkenen (en hun ouders) en netwerk, hulpverleners en naar wat er wel kan en proberen innovatieve wijzen van samenwerking op te starten met maatschappelijke partners en soms een psychosociale hulphond. Samen met professor Stams (UvA) onderzoeken we ook het effect van deze behandelingen, via overkoepelende onderzoeken, zogenaamde 'meta-analyses' en proberen alternatieve behandeling, daar waar gebruikelijke interventies zijn vastgelopen. Wij adviseren hierbij scholen, het werkveld en gemeenten in Nederland. We werken nauw samen met HBO-instellingen een aantal andere universiteiten en instellingen, zowel in Nederland als in het buitenland zoals bijvoorbeeld Belgie, Duitsland, Estland en enkele westelijke Balkanlanden.
Belangrijke inhoudelijke thema's zijn naast vernieuwingen in het leef- leer en werkklimaat (de pedagogische basis) ook toegepaste onderwijs- en zorgethiek (Ethics of Care), motivatie (Zelfdeterminatietheorie), en mensen- en kinderrechten. Die thema's brengen wij regelmatig naar buiten, niet alleen via wetenschappelijke kanalen maar ook via korte, leesbare stukjes in 'normaaltaal' over wetenschappelijke vernieuwingen op internetsites zoals Sociale Vraagstukken en Sociaalweb en linked in voor hulpverleners, ouders, jongeren, gemeenten en beleidsmakers. Zo dragen wij ook bij aan het maatschappelijke debat vanuit een wetenschappelijke argumentatie.
Onderwijs in bachelor en mastervakken op bovenstaande thema's, gast colleges in binnen - en buitenland en de begeleiding van momenteel zeven PhD studenten in binnen- en buitenland.
Website: https://www.hsleiden.nl/residentiele-jeugdzorg